Az angol biblioterapeuta szerint az olvasás elkerülhetetlen része az életnek, de az nem csupán „funkcionális szokás, hanem magasrendű örömforrás, szellemi értelemben éltető elem. Nézete szerint a világot csak olvasás útján lehet megérteni, ugyanakkor érzelmileg is gazdagító hatású. A szerző először
[>>>]
Az angol biblioterapeuta szerint az olvasás elkerülhetetlen része az életnek, de az nem csupán „funkcionális szokás, hanem magasrendű örömforrás, szellemi értelemben éltető elem. Nézete szerint a világot csak olvasás útján lehet megérteni, ugyanakkor érzelmileg is gazdagító hatású. A szerző először is fölteszi a kérdést: te milyen típusú olvasó vagy, auditorikus (aki magában kimondja az olvasott szöveg hangjait), vizuális (akinek az olvasmány kép formájában jelenik meg a tudatában), vagy kinesztikus (aki jegyzetel, aláhúz, kiemel, akinek fizikai élvezet az olvasás). A második fejezetben (Olvasási módok) szól a könyvbe való belefeledkezésről, a katarzisról, az olvasás idejéről, a hangoskönyv hallgatásáról. Körül járja az olvasás témakörének minden vonatkozását; leírja a gyermeki olvasás jellemzőit, az olvasmányélmény másokkal való megosztásának örömét, azt a döntően fontos élményt, amikor az olvasó megtalálja magát az olvasmányában. És tudatosítja: minden elolvasott könyv valamilyen módon beépül az ember személyiségébe. Praktikus tanácsokat is ad, például az olvasónapló vezetéséhez, az újra olvasás lehetőségéhez, az olvasmány fölötti töprengéshez vagy a versek memorizálásához. (Gyermekként olvasni; Oszd meg az olvasás örömét; Találd meg magad egy könyvben). Az utolsó fejezetben (Letenni a könyvet) arról beszél, hogy a tudatos olvasó akkor is olvas, ha nincs előtte könyv, mert fölidézi, átgondolja korábbi olvasmányait. Végül fölhívja a figyelmet: a tudatos olvasás javítja az életminőséget, de ennek megvannak a feltételei – ezeket veszi sorra: kezdve azzal, hogy ne online rendeljünk könyvet, hanem böngésszünk a könyvesboltban, végezve azzal, hogy jó dolog könyvet ajándékozni. Ella Berthaud kötete tankönyvszerű; minden fejezet élén fölhívja a figyelmet, miről fog beszélni az adott részben, példaszövegeket, olvasmányrészleteket közöl, szócikkekben tájékoztat az adott témával periférikusan összefüggő kérdésekről, összefoglaló magyarázatokat applikál előadásába. A tudatos olvasás művészete iskolai könyvtárakban is jó szolgálatot tehet. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]