Vitán felül áll az a kijelentés, hogy egy-egy korszakot és társadalmat jobban meg tudunk érteni, ha átfogó ismereteink vannak a társadalmi elit kultúrájáról, életéről, s ezzel szoros összefüggésben, annak neveltetéséről és iskolázottságáról. A jelen kötet kilenc tanulmánya még előadásként az ELTE
[>>>]
Vitán felül áll az a kijelentés, hogy egy-egy korszakot és társadalmat jobban meg tudunk érteni, ha átfogó ismereteink vannak a társadalmi elit kultúrájáról, életéről, s ezzel szoros összefüggésben, annak neveltetéséről és iskolázottságáról. A jelen kötet kilenc tanulmánya még előadásként az ELTE BTK-n 2022. január 19-én megrendezett Az intézményi keretektől a családi stratégiákig. A nemesi elit oktatási lehetőségei a kora újkori Magyar Királyságban című konferencián hangzott el első ízben. A Kökényesi Zsolt szerkesztésében megjelent tanulmánykötet első tematikus egysége az intézményi keretrendszer kérdéseivel vet számot.*** Az egyes szövegekből (Fazekas István, Szekér Barnabás, Olga Khavanova) megismerhetjük a Magyar Királyság katolikus iskolarendszerét a kora újkorban, a jezsuita gimnáziumok társadalmi összetételét, valamint a Mária Terézia uralkodása idején életre hívott nemesi iskolákat. A második rész (Kökényesi Zsolt, Dóbék Ágnes, Vaderna Gábor) a rendi műveltségszerzés lehetőségeit járja körbe a bécsi Landschaftsakademie-től kezdve a Collegium Germanicum et Hungaricumon át egészen gróf Teleki László neveléstant magába foglaló művéig. A harmadik rész (Viskolcz Noémi, Ugry Bálint, Károlyi Bálint) a nemesi családok kapcsolat- és családépítési stratégiáit veszi sorra. Valamint azt is, hogy ezek milyen viszonyban voltak a tanulmányokkal és az utazásokkal (Kavalierstour), s végül ezek fényében a korabeli karrierlehetőségeket. A korszak társadalmát és kultúráját új fénytörésbe állító kötetet a mutatók zárják. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]