Frisnyák Zsuzsa kötete a nyilvánosság előtt nagyrészt ismeretlen dokumentumok alapján tárja fel Magyarország 1945 és 1990 közötti közlekedéstörténetét. A munka a közlekedéspolitikára, a gazdasági és társadalmi következményekre helyezi a hangsúlyt. A szerző elsőként a közlekedéstörténet fogalmáról
[>>>]
Frisnyák Zsuzsa kötete a nyilvánosság előtt nagyrészt ismeretlen dokumentumok alapján tárja fel Magyarország 1945 és 1990 közötti közlekedéstörténetét. A munka a közlekedéspolitikára, a gazdasági és társadalmi következményekre helyezi a hangsúlyt. A szerző elsőként a közlekedéstörténet fogalmáról és fejlődéséről ír, majd két nagy korszakban mutatja be a fontosabb eseményeket: a szovjet közlekedési modell magyarországi átvételét, majd a modell kiigazítását és bomlását (a választóvonalat nagyjából 1956-nál húzva meg). A kötet túlnyomó része dokumentumgyűjtemény: összesen hetvenkét forrást közölve, ezúttal négy korszakra bontva. Olvashatunk például a Budapest-Moszkva közötti összeköttetés fejlesztéséről, a kettes metró (egykori áron számolva) egymilliárdos költségű építéséről, az ötvenes évek "vasúti kémelhárítóiról", a Rákosi-korszak személyautó-ellátottságáról vagy az '56-os forradalom hatásairól a vasútközlekedésre. Az 1957 és 1968 közötti időszakból szó esik a közlekedés fejlesztésének főbb irányairól, a hazai és a nemzetközi vonatok közötti különbségekről vagy arról, hogy a hivatásos gépkocsivezetőknek hogyan vonták vissza a jogosítványát, ha politikai megbízhatóságuk megkérdőjeleződött. Az azt követő évtized dokumentumai mesélnek az autópálya-program finanszírozásáról, a területfejlesztés és a vasútpolitika összehangolásáról, a Ferihegyi repülőtér bővítéséről, s azt az 1976-os indítványt is elolvashatjuk, mely megtiltotta volna, hogy az ország vezetői szolgálati autójukat maguk vezessék. Az utolsó egység a rendszerváltás előtti tíz év dokumentumaiból válogat: a közlekedésfejlesztésre költött világbanki hitelek, az egyre nagyobb mértékű ingázás vagy a soron kívüli személygépkocsi-értékesítésben mutatkozó anomáliákat bemutató forrásokat. A válogatott szakirodalom listájával, földrajzinév-mutatóval, személynévmutatóval és térképmelléklettel záródó kiadvány elsősorban szakemberek olvasmánya. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]