Nemzetkép és identitás a nemzetiségi iskolák tankönyveiben : közép-európai példák: Magyarország és Szlovákia ; Obraz národa a idendita v učebniciach pre národnostné školy : príklady zo strednej Európy: Maďarsko a Slovensko
A 2012-ben, több helyszínen azonos címmel rendezett konferenciasorozat előadásainak szerk. anyaga ; Bibliogr. egyes tanulmányok végén és a lábegyzetekben ; Csak magyar nyelven ; Szlovák kiv. ; A tanulmányok végén szlovák nyelvű összefoglalók ; Bibliogr. a tanulmányok végén és a jegyzetekben
2003 óta a Muravidék Baráti Kör Kulturális Egyesület szervezésében öt konferencia zajlott le, amelyek a magyar-szlovák együttélés különböző kulturális, iskolai-pedagógiai, nyelvészeti kérdéseit járták körül. Ez a kötet a legutóbb konferencia előadásainak szerkesztett változatát adja közre. Az
[>>>]
2003 óta a Muravidék Baráti Kör Kulturális Egyesület szervezésében öt konferencia zajlott le, amelyek a magyar-szlovák együttélés különböző kulturális, iskolai-pedagógiai, nyelvészeti kérdéseit járták körül. Ez a kötet a legutóbb konferencia előadásainak szerkesztett változatát adja közre. Az előadók ? a címnek megfelelően ? elsősorban azt vizsgálták, miként szolgálják a nemzeti identitás megőrzését a kisebbségi iskolák anyanyelvű tankönyvei. A kötet első és legterjedelmesebb részében a szlovákiai magyar iskolákról, illetve tankönyvekről esik szó. Sándor Anna áttekinti, milyen nyelvi standardot képviselnek a szlovákiai magyar nyelvű tankönyvek. Bárczi Zsófia a szlovákiai magyar felső tagozatos irodalomtankönyvek hagyományközvetítő szerepét és jelentőségét méltatja. Kozmács István a nemzetiségi nyelvtankönyvek tartalmát veszi górcső alá. Kurtán Zsuzsa a tankönyvek nyelvhasználatát a diákok szövegértési teljesítménye felől vizsgálja. Igen érdekes és tanulságos előadások szóltak a szlovákiai történelem tankönyvek magyarság-képéről (Vajda Barnabás), arról, hogy a szlovákiai magyar irodalom tankönyvek miként tárgyalják a kisebbségi irodalom történetét (Vojtek Sándor). Az összeállításban ? általánosabb perspektívában -- szó esik az iskola és a könyvtár identitásmegőrző szerepéről (Szűcs Katalin). A kötet második és jóval rövidebb felében a magyarországi szlovák iskolák tankönyveinek elemzésére kerül sor. Uhrin Erzsébet a készülő hazai szlovák népismereti tankönyvet mutatja be; Horváthné Farkas Éva a honi szlovák alsó tagozatos tankönyvek választékát tekinti át. A kötet utolsó fejezetébe a több nemzetiségre érvényes előadások szövegei kerültek. Itt esik szó a hazai németség anyanyelvi oktatásáról (Müller Márta), a többségi népek etnocentrizmusának kifejeződéséről a kelet-közép-európai régió kisebbségi tankönyveiben -- a pártállami időkre visszatekintve (Székely András Bertalan).Valamennyi dolgozathoz irodalomjegyzék és szlovák nyelvű rezümé csatlakozik. A táblázatokkal, grafikonokkal is szemléltetett tanulmánykötet elsősorban pedagógiai gyűjteményekben kaphat helyet, illetve azokban a társadalomtudományi könyvtárakban, ahol a kisebbségi kérdés szakirodalmát gyűjtik. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]