A felvidéki magyar író kisregényének tétova hőse, Daniel Wend a képzeletbeli kis közép-európai országban, Boroszlóban telepedik le. Itt élő nagybátyja segíti hozzá egy szerény álláshoz és egy még szerényebb albérlethez. Egész nap szállítóleveleket könyvel, vagy éppen némi kenőpénz fejében tüntet
[>>>]
A felvidéki magyar író kisregényének tétova hőse, Daniel Wend a képzeletbeli kis közép-európai országban, Boroszlóban telepedik le. Itt élő nagybátyja segíti hozzá egy szerény álláshoz és egy még szerényebb albérlethez. Egész nap szállítóleveleket könyvel, vagy éppen némi kenőpénz fejében tüntet el. Azután rájön, hogyan hasznosíthatja ezeket a megsemmisítésre szánt okmányokat: eredeti gondolatmenetű, sajátos meglátásokban bővelkedő, szürrealista stílusú kisprózákat ír a szállító levelek üres hátoldalára, amelyeket mintegy véletlenül betévedve a szerkesztőségbe átad a Mirror Extra című hetilap főszerkesztőjének. Wend heti jegyzeteinek megjelenése után meredeken megnő a lap eladott példányainak száma, egyszerre sikeres író válik belőle. A szellemes fiatalemberre fölfigyel a Szabad Választás nevű politikai párt egyik vezetője, átcsábítják a politikába; Wend választási szlogeneket és politikusi beszédeket ír, később regényírásra adja a fejét, így is írói babérokat arat; legnagyobb sikere a Drága vendelinek című regényének lesz. Mindeközben megnősül, a kertvárosban házat vesz, ám ezek a dolgok csak úgy történnek vele. Wend azon kívül, hogy megszállottan ír -- jóformán a kisujját sem mozdítja a karrierje érdekében, mégis kézről kézre adják, egyszerűen hátára veszi a siker. Szalay Zoltán a mindent tudó író részletező narrációjával beszéli el Daniel Wend magasra ívelő karrierjének történetét. Sajátos elbeszélő modort alkalmaz: csak ő beszél, hősei jószerével meg sem szólalnak, a regényben nincsenek párbeszédek vagy monológok, mindent a szerző közöl aprólékosan, minden körülményt, előzményt és következményt tüzetesen ismertetve, sokszor a regény cselekményéből kiszólva, az olvasóval összekacsintva. Vagyis egyszemélyes narrációval adja elő Daniel Wend, a flegma, közömbös, ösztönösen élő, sem másokért, sem magáért tenni nem akaró ember magasra jutásának, majd aláhullásának történetét. Az író korábbi műveit (Ártatlanság, 2006; Nyelvjárás, 2007) rendkívüli figyelemmel és lelkesedéssel fogadta a kritika, amely egy igen eredeti írói gondolkodás- és látásmód kialakítóját ünnepelte személyében. Ez a műve minden bizonnyal újabb hozzájárulás lesz a sikeréhez. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]