Cím: |
Forgácsok a földön
| Alcím: |
jegyzetek magyarságról, művészetről, népművészetről és a közéletről
| Szerző: |
Csoóri Sándor (1930-2016) |
Közrem.: |
Balogh Júlia (szerk.) ; Pálfy G. István (szerk.) |
Szerz. közl: |
Csoóri Sándor ; [szerk. Balogh Júlia, Pálfy G. István]
| Kiadás: |
[Szentendre] + [Budapest] : Erdélyi Szalon + I.A.T. K., 2020 |
Sorozat: |
Csoóri Sándor életműsorozat/11. |
Eto: |
894.511-4Csoóri S.
| Tárgyszó: |
magyar irodalom ; esszé ; magyarság ; népművészet ; művészet ; közélet ; Magyarország ; 20. század |
Cutter: |
C 80
| ISBN: |
978-615-5068-51-5
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
215 p.
| Kivonat: |
A Jegyzetek magyarságról, művészetről, népművészetről és közéletről alcímet viselő kötet két részből áll. Az első a Görömbei András által összeállított Forgácsok a földön (2001) anyagát közli újra, szám szerint 18 esszét, tanulmányt, cikket; a második részbe 33, az ezredforduló után keletkezett,
[>>>]
A Jegyzetek magyarságról, művészetről, népművészetről és közéletről alcímet viselő kötet két részből áll. Az első a Görömbei András által összeállított Forgácsok a földön (2001) anyagát közli újra, szám szerint 18 esszét, tanulmányt, cikket; a második részbe 33, az ezredforduló után keletkezett, mindeddig kiadatlan jegyzetsor kerül, Pálfy G. István összeállításában. A már ismert, rövidke, sorszámozott jegyzetek témája magától értetődően roppant sokféle; Csoóri hol az esztergomi kert fáiról írt, hol Illyés Gyula arcélét idézte meg, hol kórházi tapasztalatait osztotta meg, hol egy értelmiségi társaság eszmecseréje indította el messze futó gondolatait. Ám a konklúzió rendre hasonló: amit látunk az életből, az csupán a pillanat villanásnyi látványa, de ebből aligha lehet következtetni az élet megértéséhez fontos tényezőkre. Az élet csak hosszas tűnődések és sokszor gyötrelmes vívódások után érthető meg; a tűnődés alapanyaga pedig a figyelmes, elmélyült olvasás. A második rész (Most először megjelenő jegyzetek) a 2000-es évek kultúráról, irodalomról való bekezdésnyi jegyzeteinek sora. Ezekben az író a sokszor hevenyészett, máskor aforisztikus tömörségű, témáit rapszodikusan váltogató cikkecskékben sokszor igen meglepő megállapításokat tett, például arról, hogy „a magyar irodalom pusztulással kezdődik: 1526. Több jegyzetében tárgyalta azt a kérdést, hogy a kereszténység fölvétele után miféle nyomai maradtak meg a pogány ősvallásnak. Krisztus születése kapcsán arról elmélkedett, hogy a bibliai időkben a királyok is olyanok voltak, mint a subás pásztorok. Számba vette, mit adtak a népi írók a magyar szellemi életnek. Válasza szerint annak bizonyságát, hogy az ember nemcsak a maga jelenidejében él, de nemzete múltjában is. Vannak gondolatai a népdalok szerelmi motívumairól, meg arról, hogy egy-egy korstílus a korszak alapvető igazságát fejezi ki, vagy arról, kell-e választania a politizáló írónak a két hivatás között. Csoóri Sándor 33 kiadatlan jegyzetsora olyan benyomást kelt, mintha a kötet szerkesztője összegyűjtötte volna az eltávozott író asztalán maradt jegyzetlapokat. Együttesük azonban valódi, izgalmas szellemi élmény forrása. A nagy író már megjelent és eddig kiadatlan jegyzeteinek kötete – a könyvsorozat többi darabjához hasonlóan – nagyobb irodalomtörténeti részlegek állományába tartozik. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|