Szvoren Edina tárca terjedelmű novellái – helyesebb volna a tágabb jelentésű kisprózák kifejezést használni – úgy fogalmazzák újra mindennapi életünk szinte unalomig ismert helyzeteit, hogy közben mégis csak banalitások jelennek meg, csakhogy nem a jelenség szintjén, hanem olyan módon, hogy az
[>>>]
Szvoren Edina tárca terjedelmű novellái – helyesebb volna a tágabb jelentésű kisprózák kifejezést használni – úgy fogalmazzák újra mindennapi életünk szinte unalomig ismert helyzeteit, hogy közben mégis csak banalitások jelennek meg, csakhogy nem a jelenség szintjén, hanem olyan módon, hogy az írónő részvéttel van a banális helyzetek szereplői iránt. Köznapi helyzeteiben és alakjaiban együtt van jelen a megszokottság, az ismerősség és a meglepetés, a részvét, a szolidaritás. A banalitások ábrázolásakor tehát az írói együttérzés emeli meg a történetet, és ez ad jelentéstöbbletet neki. Továbbá már-már testközelbe hozza a szereplők egymás iránti érzéseit. Köznapi alakjai és helyzetei mindenki számára ismerősek: egy orvosi rendelőben iskolai osztályoknak adnak be védőoltásokat (Kinderszenen: Oltás), részesei lehetünk egy csontsovány takarítónő munkanapjának (Trifánné, kedves), egy kórus próbájának és föllépésének (Miért nyerítenek a gyerekek), egy elmaradt vacsorának (Csonka, jól sikerült), a barátnőjével való kapcsolatának (Limanova tér), egy strandolás eseménysorának (És én?), esetleg egy dzsúdóedzésnek (Szegény mókusarcú Decsi). Valamennyi történetben jelentéktelen emberek, szinte érdektelenhelyzetek, azaz banalitások jelennek meg. Szvoren Edina azonban úgy tud írni ezekről az alakokról és helyzetekről, hogy az az ismerősség, a szokottság ellenére vonzó lesz az olvasó számára: az otthonosságig ismerős. Mert testközeli együttérzéssel ábrázolja antihőseit és eseménytelen életük egy-két jelenetét. Másik titka a részletekben gazdag ábrázolás, a helyszínek aprólékos bemutatása. Annyira tüzetesen ábrázol egy-egy helyszínt, hogy az olvasó kénytelen belehelyezkedni, és olyan részletezőn írja le a sehová sem kifutó cselekvéssort, hogy az olvasó annak is akaratlan részese lesz. És ez a nagyon közeli ábrázolásmód Szvoren Edina írásművészetének titka! A#ENTER#kispróza-kötet teljes keresztmetszetét adja a szerző nagyon közeli nézőpontú, egyszerre aprólékoskodásban kimerülő tárgyilagos és "átlelkesített" érzelmi hozzáállásának, empátiában, együttérzésben megnyilvánuló humanizmusának. Mert ebben az üres, unalmas világban csak a humánum segíthet a szereplőkön. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]