Az először 1914-ben megjelent családregény három nemzedék sorsában ábrázolja a 19. századi pesti polgárvilág széthullását, miközben példázatos története a szorgalomnak s az erőnek, illetve irodalmi formájú bírálata az emberi-erkölcsi gyöngeségnek, és nem utolsósorban a magyar népi gondolat egyik
[>>>]
Az először 1914-ben megjelent családregény három nemzedék sorsában ábrázolja a 19. századi pesti polgárvilág széthullását, miközben példázatos története a szorgalomnak s az erőnek, illetve irodalmi formájú bírálata az emberi-erkölcsi gyöngeségnek, és nem utolsósorban a magyar népi gondolat egyik első megfogalmazása. A német származású Ulwing Kristóf, a nagyapa a 19. század elejének self made manje, a semmiből küzdötte föl magát Pest egyik legkeresettebb építési vállalkozójává. Fia, János Hubert - a roppant egyéniségű apa árnyékában színtelen ember, aki csak arra képes, hogy valamiképpen megőrizze a család vagyonát és tekintélyét. Ám az ő fia, a kis Kristóf már váltók fejében kártyázik, és tékozló élete, tragikus sorsa a családtörténet utolsó, szomorú akkordja. Tormay Cécile egy, a társadalomban meglelendő rétegfolyamatot mutat be az 1830-as évektől a kiegyezés utáni esztendőkig terjedően: miként zilálódik szét a tehetséges polgárság a gyorsan változó időben, a hazai kapitalizmus korai szakaszában. Ez a komoly társadalmi kiterjedésű kérdés az írónő tollán erkölcsi kérdéssé válik: a hajdani szolid polgárerények föllazulása e réteg elbizonytalanodásához, majd romlásához vezet. Nagy beleérző képességgel, finom árnyalású szövegben jeleníti meg az 1830-as pesti idők mentalitását, hangulatát, azt az irigylésre méltóan kiegyensúlyozott élettempót, ahol a csipkék gondos elrendezése vagy a kulturált zongorajáték épp olyan fontos volt, mint a szolid üzletmenet. Ez a kissé ódon harmónia kerül végveszélybe a gyöngébb akaratú (János Hubert) és a gyöngébb erkölcsű (kis Kristóf) utódok miatt. Pedig ők egyre szabadabbnak érzik magukat, de ez pusztán a helyzettudat zavara: szabadságukkal nem tudnak élni, mert a gyöngék élete céltalanná válik, sorsuk csak a kudarc lehet. A finoman cizellált, impresszionisztikus, sőt némely motívumaiban szimbolista elemekkel is élő regény nem pusztán nosztalgiakönyv, értéke a magyar elbeszélő irodalomnak. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]