| Cím: |
Populáris kultúra és politika
| | Közrem.: |
Barna Emília (szerk. ) ; Patakfalvi Czirják Ágnes (szerk.) |
| Szerz. közl: |
szerk. Barna Emília és Patakfalvi Czirják Ágnes
| | Kiadás: |
Budapest : Typotex, 2024 |
| Sorozat: |
Kultúra a digitális forradalom idején/4. |
| Eto: |
316.7 ; 316.334.3 ; 7.01 (439)
| | Tárgyszó: |
kultúra szociológiája ; Magyarország ; 20-21. sz. ; szöveggyűjtemény ; kultúra és civilizáció ; kultúra a médiában ; népszerű művészet ; populáris művészet ; tömegművészet ; politika |
| Szakjel: |
301
| | Cutter: |
P 85
| | ISBN: |
978-963-493-268-0
| | Oldal: |
p. 144.
| | Megj.: |
Bibliográfia tanulmányonként és a lábjegyzetekben ; Diszkográfia egyes tanulmányok után ; Filmográfia egyes tanulmányok után
| | UKazon: |
202406017
| | Analitika: |
András Csaba : Nem természetes Csigó Péter : Politikai osztályképződés és népszerű kultúra Őze Eszter : A látványosság megszervezése Baráth Katalin : Popkultúra és kollaboráció Ignácz Ádám : Szovjet dalok magyarországi adaptációi a Rákosi- és Kádár-korszakban : politika- és diplomáciatörténeti adalékok a populáris zen Varga Balázs : Elképzelt szocializmus Barna Emília : Zene, haza, család
| | Kivonat: |
Noha a recens politológiai, szociológiai és kultúratudományos kutatásokban résztvevők még mindig idegenkednek a populáris kultúra termékeinek rendszerszintű vizsgálatától – kiváltképp szűkebb hazánkban –, ahogy arra a jelen kötet szerkesztői is felhívják a figyelmet előszavukban, mégis, a
[>>>]
Noha a recens politológiai, szociológiai és kultúratudományos kutatásokban résztvevők még mindig idegenkednek a populáris kultúra termékeinek rendszerszintű vizsgálatától – kiváltképp szűkebb hazánkban –, ahogy arra a jelen kötet szerkesztői is felhívják a figyelmet előszavukban, mégis, a popkulturális termékek fogyasztásának és előállításának vizsgálata rávilágíthat egy politikai és gazdasági rendszer mélyebb összefüggéseire is. A Barna Emília és Patakfalvi-Czirják Ágnes által szerkesztett tanulmánykötet a populáris kultúra és a politika metszéspontjaira szeretné felhívni az olvasók figyelmét, akik közül a kötet érdeklődő értelmiségiekre, valamint a fentebb nevezett tudományterületek aktív művelőire számít. Egyáltalán nem irreleváns szempont ugyanis, hogy napjaink neoliberális tömegdemokráciáit milyen szűrőn keresztül szemléljük, s ezen belül, hogyan értelmezzük a populáris kultúra termékeit, melyeket felfoghatunk a tömegízlés lecsapódásaként, az azt kiszolgáló alkotásokként, de a hatalom elnyomó és kontrolláló szerepét felerősítő tényezőkként is. A kötet az informatív előszó után három blokkba rendezve mutatha be az egyes tanulmányokat. Az első részben (Kultúratermelés, kultúrafogyasztás és a kapitalista osztálytársadalom láthatatlansága: elméleti megközelítések) András Csaba és Csigó Péter szövegei kaptak helyet, melyek a popkulturális termékek kapitalizmus naturalizációjában játszott szerepét, illetve a politikai osztályképződés folyamatát vizsgálják, alapvetően elméleti megközelítést alkalmaznak. A második részben (Szórakoztatóipar és politika Magyarországon: történeti esettanulmányok; Őze Eszter, Baráth Katalin, Ignácz Ádám) olyan empirikus alapokon nyugvó elemzéseket olvashatunk, melyek történeti kontextusban tárgyalják a huszadik század eseményeire és rezsimjeire fókuszálva, a populáris kultúra szerepét – legyen szó a Horthy- vagy a Kádár-rendszerről. A harmadik blokk (Popkultúra és [a]politikusság: kortárs esettanulmányok) két tanulmánya hasonló célkitűzést valósít meg, mint a második rész szövegei, viszont kortárs közegben. Varga Balázs a kortárs kelet-európai filmekben vizsgálja a szocializmus reprezentációit, míg a kötet szerkesztői, Barna Emília és Patakfalvi-Czirják Ágnes közösen jegyzett tanulmányukban a zenehallgatás morális ökonómiáját vizsgálja a NER-ben. A tanulmánykötet végén a szerzők rövid életrajzát találjuk. Izgalmas és provokatív, de végig kiemelkedően szakmai kötet. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|