Cím: |
Férfiak nők nélkül
| Alcím: |
novellák
| Szerző: |
Hemingway, Ernest (1899-1961) |
Közrem.: |
Sükösd Mihály (jegyz.) |
Szerz. közl: |
Ernest Hemingway ; [jegyz. ... Sükösd Mihály]
| Kiadás: |
Budapest : 21. Század Kiadó, 2022 |
Eto: |
820(73)-32Hemingway, E.=945.11
| Tárgyszó: |
amerikai angol irodalom ; novella ; elbeszélés |
Egys.cím: |
Men without Women (magyar)
| Cutter: |
H 60
| ISBN: |
978-963-568-262-1
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
191 p.
| UKazon: |
202221180
| Analitika: |
Hemingway, Ernest : Aki nem adja meg magát Hemingway, Ernest : Idegen hazában Hemingway, Ernest : A fehér elefánt formújú hegyek Hemingway, Ernest : Bérgyilkosok Hemingway, Ernest : Che ti dice la partia? Hemingway, Ernest : Ötven rongy Hemingway, Ernest : Kihallgatás Hemingway, Ernest : Tíz indián Hemingway, Ernest : Egy kanári ajándékba Hemingway, Ernest : Alpesi idill Hemingway, Ernest : Üldözéses verseny Hemingway, Ernest : Ma péntek van Hemingway, Ernest : Becsukódik már a szemem
[<<<]
| Kivonat: |
Bár Hemingway nevét a regényei tették világszerte ismertté, novellái alkotják életművének legmaradandóbb részét, és annak idején e műveivel alapozta meg írói karrierjét. Ahogyan regényei, úgy kisprózái is pontosan mutatják prózai karakterének legjellegzetesebb vonását, a férfias erények
[>>>]
Bár Hemingway nevét a regényei tették világszerte ismertté, novellái alkotják életművének legmaradandóbb részét, és annak idején e műveivel alapozta meg írói karrierjét. Ahogyan regényei, úgy kisprózái is pontosan mutatják prózai karakterének legjellegzetesebb vonását, a férfias erények „jéghegy-elvű ábrázolását. Hemingway alapelve ugyanis a tömörség volt; elbeszélései szövegében csak a jéghegy csúcsa jelenik meg, az olvasónak ebből kell következtetnie a jéghegy víz alatt levő nagyobb részére, azaz a sorok mögé kell néznie. Férfiközpontú írói világában nagy szerepe van a testi erőfeszítéseknek (vadászat, halászat, sport, harc), valamint a halálnak, amely rendszerint nem dicsőséges, hanem a valósággal és az értelmetlenséggel szembesítő. Hősei szembe néznek a veszélyekkel, az élet köznapi nehézségeivel vagy a drámai kihívásokkal; eszménye a bátor helytállás, szemében a gyávaság megbocsáthatatlan bűn. E válogatás 14 elbeszélése pontosan és reprezentatív módon tükrözi a Hemingway-novellisztika karakterjegyeit. A 14 darabból hétben szerepel a Nick Adams nevű férfi, miközben számos kisprózája önéletrajzi ihletésű, illetve az elbeszélések sorából kirajzolódik valamiféle időbeli sorrendiség is. Jellegzetes férfikaraktere az állástalan, a pályáról már kikopni látszó torreádor, aki még sérülten rogyadozva is ledöfi a bikát (Aki nem adja meg magát). Hasonló tárgyú és mondandójú darab a profi bokszolóról szóló Ötven rongy. A milánói katonai kórházban játszódó rövidprózájában az élet végső kérdéseit teszi föl, az élet és halál, a gyógyulás, az erőgyűjtés, a jövőalakítás témáit (Idegen hazában). Hemingway drámai feszültségű, szikár és feszes párbeszédekre épülő, igazi „jéghegy szerkezetű novellájában arról szól, hogy az élet önmagában veszélyes és váratlan tragédiák lehetőségétől terhes (Bérgyilkosok). Ugyancsak eredeti párbeszéd-technikája érvényesül A fehér elefánt formájú hegyek című írásában, miközben nincs másról szó, mint a vasútállomáson való várakozásról. Gyakran írt cselekményt szinte mellőző, csupán dialógusokra épülő darabokat, ilyen például a Kihallgatás vagy a Ma péntek van. Ezekben nem a jelen szcénája, hanem az előzmény, a feszült pillanatok mögött meghúzódó motívumok a sorsdöntőek. A lecsupaszított irályú, ám mögöttes tartalmakat hordozó, elmélyült képeket megjelenítő novellák szemléletesen reprezentálják Hemingway eredetiségét és írói nagyságát. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|