A gyerekekről való gondoskodás alapvető emberi ösztön, a modern „gyereknevelés elképzelése azonban alig harmincéves múltra tekint vissza. Ennek ellenére multimilliárdos forgalmú üzletté és egyfajta megszállottsággá vált, amellyel a szülők egy meghatározott típusú – okos, sikeres, jól nevelt, az
[>>>]
A gyerekekről való gondoskodás alapvető emberi ösztön, a modern „gyereknevelés elképzelése azonban alig harmincéves múltra tekint vissza. Ennek ellenére multimilliárdos forgalmú üzletté és egyfajta megszállottsággá vált, amellyel a szülők egy meghatározott típusú – okos, sikeres, jól nevelt, az életben elboldoguló – gyereket próbálnak „előállítani. Alison Gopnik, a gyerekek tanulásával és fejlődésével kapcsolatos kutatások nemzetközileg elismert szaktekintélye, a kaliforniai Berkeley Egyetem pszichológia és filozófia professzora illusztrációk nélküli könyvében azt vizsgálja, miért félrevezető, sőt egyenesen káros a szülő–gyerek kapcsolat fent vázolt 21. századi felfogása (ld. Bevezetés: szülői paradoxonok). Saját kutatásaira és az evolúciós pszichológia eredményeire támaszkodva bemutatja, hogy szülőként nem a gyerekek „alakítása a feladatunk, hanem az, hogy a megfelelő körülményeket biztosítsuk számukra ahhoz, hogy a rájuk jellemző kreatív, játékos és kiszámíthatatlan módon megalkothassák önmagukat: „Ha szeretjük a gyerekeinket, nem úti célokat jelölünk ki számukra, hanem útravalóval látjuk el őket. A végjegyzetekkel, rövid irodalomjegyzékkel, valamint név- és tárgymutatóval kiegészített kötet a neveléssel és neveléstudománnyal foglalkozó szakemberek mellett széles körben ajánlható. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]