Hoang Phuong, szerzői álnevén Bao Ninh 17 évesen (1969), jelentkezett a Vietnami Néphadseregbe. Hat éven át harcolt, egészen Saigon elestéig, de csapatának 500 tagjából csak öten élték túl a háborút. Az 1990-ben megjelent, A háború szomorúsága című regénye (magyarra nem fordították le) tette
[>>>]
Hoang Phuong, szerzői álnevén Bao Ninh 17 évesen (1969), jelentkezett a Vietnami Néphadseregbe. Hat éven át harcolt, egészen Saigon elestéig, de csapatának 500 tagjából csak öten élték túl a háborút. Az 1990-ben megjelent, A háború szomorúsága című regénye (magyarra nem fordították le) tette világhírűvé. A megrendítő történet a háborús élmények mozaikja, amelyben a veterán katona szomorú emlékezése hatja át a sorokat. A szerző emellett számos novellát is írt, ezeknek foglalata a mostani karcsú kötet, amely tíz írását tartalmazza. Témáinak „szövetét a háború emlékképei, a beteljesületlen szerelem motívuma és a régi ellenséggel való megbékélés „mintázata adja. Az elbeszélések szereplőit, az álom és valóság határán lebegő pszichedelikus képekben játszatja, miközben a múlt és a jelen a holtak és élők „árnyképei kapaszkodnak egymásba. Napjaink realisztikus környezetét mesei és mitológiai képekkel „lágyítja meg. A Támadás előtt-ben egy észak-vietnami parancsnok áldozza fel magát egy déli civilért. A motorok kora című novella a modernizálódó világ „pillanatképét merevíti ki, míg A Marseillaise-ben, a háború előtti idők idilli képét a nosztalgikus emlékezés szépíti meg. A hullámok titkai című elbeszélés narrátora szörnyű tragédiát él át, amikor újszülött gyermekét elviszi az árvíz, de a „víz szelleme eközben egy ismeretlen fuldokló gyermeket sodor elé, és ő megmenti a csecsemőt. A Jel a csónak oldalán, egyes szám első személyű elbeszélője látszólag céltalanul bolyong Hanoi utcáin, míg iránymutatás nélkül, végleg eltéved. A Jobbos című novella fókuszában a megbékélés áll, amikor a volt gerillaparancsnok hazatér a falujába, azzal kell szembesülnie, hogy politikai okokból, a háború évei alatt a rokonok halálos ellenségei lettek egymásnak. A Levél '73-ból című novella szereplői északi és déli katonák, akik a rövid fegyverszünet idején barátságot kötnek egymással. A Hagyjuk a régi történeteket! történetében is a valamikori ellenségek békélnek meg egymással, miközben azt kell tapasztalniuk, hogy a háború után felnövekedett nemzedékkel már nem találják meg a hangot. Egy másik írásban egy idős asszony füstölőt gyújt, így emlékezik a háborúban elesett fiára, akiről azonban nem derül ki, hogy melyik oldalon harcolt, de ez nem is lényeges, hiszen az elesettekért érzett fájdalom mindkét oldalon (északon és délen) kínszenvedés. A kötet címadó novellájában, A hét törpe táborában, Moc, a vietnami katona azt meséli el, hogy egy napon a táborban melléjük szegődött Nga, a vietnami lány, aki neki és hat társának „gondozója lett, amikor a fiatal nő gyermeket szült, magára hagyta a „hét törpét, és elindult a dzsungel felé, mert nem hitte el, hogy szerelme már halott A vietnami háborút regények és filmek során át, főként az amerikai alkotók szemszögéből ismerheti a nagyközönség, a mostani antológia vietnámi nézőpontból világítja meg, ezt a szörnyű háborút és annak „utórezgéseit. Az elbeszélések többségét a melankólia, a csendes, szomorú emlékezés szövi át, amely óhatatlanul az olvasó hangulatára is hatással van. Széles körben érdemes ajánlani a szerző és a fordító utószavával kiegészített kötetet. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]