Cím: |
Elbeszélt kádárizmusok
| Alcím: |
filmkultúra és ideológia viszonya a korai Kádár-korszakban
| Szerző: |
Mravik Patrik (1994) |
Közrem.: |
HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat (Budapest) (közread.) |
Szerz. közl: |
Mravik Patrik ; [közread. a] ... HUN-REN BTK Történettudományi Intézet
| Kiadás: |
Budapest : Korall + HUN-REN BTK TTI, 2024 |
Sorozat: |
Korall társadalomtörténeti monográfiák/16. |
Eto: |
791.43(439)"195/196" ; 316.3(439)"195/196" ; 316.75(439)"195/196" ; 316.323.72(439)"195/196"
| Tárgyszó: |
filmtörténet, magyar ; filmkultúra ; filmművészet, magyar ; 1950-1960-as évek ; filmművészet ; Kádár-korszak ; Kádár-korszak, film ; Jancsó Miklós : Oldás és kötés |
Szakjel: |
791
| Cutter: |
M 92
| ISBN: |
978-615-82528-1-2
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
268, [1] p.
| Megj.: |
Filmogr.: p. 249-250. ; Bibliogr. p. 251-266. és a lábjegyzetekben
| UKazon: |
202503030
| Kivonat: |
Mravik Patrik a Kádár-korszak filmtörténetének átmeneti korszakát vizsgálja társadalomtörténeti monográfiájában. A történész, aki doktori disszertációját alakította át monografikus formába, a tárgyalt korszakban, vagyis az 1954 és 1963 között keletkezett filmeket nem elsősorban azok esztétikai
[>>>]
Mravik Patrik a Kádár-korszak filmtörténetének átmeneti korszakát vizsgálja társadalomtörténeti monográfiájában. A történész, aki doktori disszertációját alakította át monografikus formába, a tárgyalt korszakban, vagyis az 1954 és 1963 között keletkezett filmeket nem elsősorban azok esztétikai oldala felől közelítette meg, a szerzőt sokkal inkább az érdekelte, hogy e modern médium és művészeti önkifejezési forma mennyiben volt képes a politika, a szocialista ideológia szolgálatába állni, milyen elvárások fogalmazódtak meg a párt felől a filmes világ felé, milyen összefonódások érhetők tetten a kultúrpolitikát és a kultúripart meghatározó potentátok, valamint a filmes világ szakmai elitje, a forgatókönyvírók és a rendezők között. A monográfia a filmek társadalomtörténeti szerepét vizsgálja kilenc fejezeten vezeti végig olvasóit. A szerző arra volt kíváncsi, hogy a filmek mennyiben voltak képesek alakítani magán a társadalmon. Azon túl, hogy az ideológia, valamint a párt aktuális programjának újrafogalmazásával van dolgunk, a filmek nem csupán reprezentálják mindazt, amit vászonra álmodott a rendező (legyen szó a lakáshelyzetről, a házasságról vagy a kollektivizálásról), hanem a befogadók révén a társadalom alakításában is aktív szerepet vállalnak – ne feledjük, a korszak filmipara, valamint a mozik világa meglehetősen eltérő képet mutatott napjaink alternatív mozijaihoz vagy éppen a multiplexek színes világához képest. A társadalomalakításban a színészek is megkerülhetetlen „szerepet vállaltak: egy munkáslány vagy egy tsz elnök alakítása sosem volt tét nélküli művészeti produkció. A szerző ezt a komplex viszonyrendszert teszi meg esettanulmányai központi szervező elvévé. A kötet szakkönyvtárak anyaga.
[<<<]
|
|
|