"Jelen esszé a tudományos igénnyel készülő írások azon zordon műfajához tartozik, ahol X szerző összegzi Y, Z, Q szerző elméleti fejtegetéseit, melyek mindegyikéhez esetenként kommentárt fűz. A bibliográfia az olvasót a részletes kifejtések felé orientálja" - ismerteti David Bordwell Érvelés a
[>>>]
"Jelen esszé a tudományos igénnyel készülő írások azon zordon műfajához tartozik, ahol X szerző összegzi Y, Z, Q szerző elméleti fejtegetéseit, melyek mindegyikéhez esetenként kommentárt fűz. A bibliográfia az olvasót a részletes kifejtések felé orientálja" - ismerteti David Bordwell Érvelés a kognitivizmus mellett című tanulmányában a szöveggyűjteményben szereplő írások mindegyikére jellemző módszert. "Ezért a kortárs filmelmélet izgalmas kérdéseit felvető tizenhárom tanulmány olvasásához és megértéséhez alapnak sem elég Kulesov, Balázs Béla, Pudovkin, Vigo, Bazin, Arnheim, Kracauer ismerete és a megemlített filmek megtekintése. 'Elveszett ember az, akinek pusztán egy elmélete van" - idézi Bertolt Brechtet a Szimptomatikus interpretáció kialakulásához vezető utat és a módszert ismertető tanulmány, melynek írója, D. Bordwell az Érvelés a kognitivizmus mellett című gondolatsorát így foglalja össze: "Elképzelhető, hogy mindaz, amit itt leírtam, elhibázott és haszontalan. Ahogy a legtöbb elméletről ki is derül'. 'A/ Nincs általánosan érvényes filmelemzési módszer. B/ A filmelemzést soha nem lehet befejezettnek nyilvánítani C/ Ismerni kell a filmtörténetet, ismerni kell az elemzendő filmről már korábban készült tanulmányokat." - foglalja össze a filmelemzés meghatározására tett kísérletét Jacques Aumount és Michel Marie. Dreyer: Jeanne D'Arc című filmjének végét szedi ízekre és értelmezi újra A heterogén szöveg kódolatlan képeiben Deborah Lindermann, nem értve, hogy a főhős feláldozásának hosszú jelenetébe vágott képek 'Vajon hóbortos ékítmények a narratíva felszínén, melyek azért vannak ott, hogy mondjanak valamit a groteszk áldozatról, vagy kódolatlan jelek, melyek a mélyebben rejlő másság helyeit jelölik a szövegben?'. A filmtér egységét, jelentőségét, jelentését, létrehozását vizsgálja Hitchcock: Gyanakvó szerelem című filmjének részletét elemezgetve a Narratív térben Stephen Heath. Az amerikai videotékák katalógusát is segítségül hívja Tom Gunning a filmes műfajok eredetének meghatározásához. Torben Grodal a mozinézés közben végzett bonyolult agymunka hátterét igyekszik megvilágítani. A szöveggyűjtemény esztétikafilozófia szakos egyetemistáknak ajánlott.
[<<<]