Az egy időben Londonban, majd Amerikában tanító német és olasz közgazdászprofesszor páros sajátos nézőpontú neveléstudományi művet alkotott. Arra hívják föl a figyelmet, hogy a szülő-gyermek viszonyban a számos történeti, kulturális, lélektani tényező mellett a közgazdasági ismereteknek és
[>>>]
Az egy időben Londonban, majd Amerikában tanító német és olasz közgazdászprofesszor páros sajátos nézőpontú neveléstudományi művet alkotott. Arra hívják föl a figyelmet, hogy a szülő-gyermek viszonyban a számos történeti, kulturális, lélektani tényező mellett a közgazdasági ismereteknek és megfontolásoknak is szerepe van. Három részre tagolt, monografikus fölépítésű kötetük első részének négy fejezetében mindenekelőtt saját tapasztalataikról számolnak be, amiket gyermekként vagy szülőkként szereztek. Fölidézik gyermekkoruk világát, és egybevetik a mai kor családi életének gyakorlatával. Rámutatnak, hogy szülőkként egészen mások vagyunk, mint annak idején a szüleink voltak. Bemutatják a különböző nevelési stílusokat és szülői típusokat, külön szólva az „anyatigris és a „helikopterszülő fogalmáról, vagyis a túlszerető és a gyermeke minden lépését föntről ellenőrző apáról, anyáról. Foglalkoznak a mai kor családi nevelésének sajátosságaival, dokumentálva, hogy a 21. század jóléti társadalmaiban a gyermekekről való gondoskodás nagyon intenzívvé vált. Bemutatják, hogy a szülők nevelésről vallott fölfogását miképp befolyásolják iskolai végzettségük és jövedelmi viszonyaik. A második rész újabb négy fejezete a gyermeknevelés történeti áttekintése. Arra keresnek választ, miért szűnt meg a szülői szigor, hogyan alakult a nemi szerepek megtanítása, mi a jelentősége a gyermek ösztönzésének, miképp vehet részt a gyermek nevelésében a család több generációja. A harmadik rész két fejezete a szakpolitikáknak és az intézményrendszernek az iskolára gyakorolt hatásáról szól. Itt írnak arról, hogy a szülők vagyoni helyzete milyen nagymértékben befolyásolja a gyermekek esélyegyenlőtlenségét, illetve a szülők preferenciáit, ösztönző eszközeit. Figyelmet szentelnek annak a fontos kérdésnek, miként lehet a családok közti vagyoni szakadékokat csökkenteni. Sőt, jóslásba bocsátkoznak abban a tekintetben, milyen lesz a jövő családi gyermeknevelése, ha a jövedelmi különbségek tovább fognak növekedni. A szerzőpáros rámutat, hogy a korunkra jellemző megnövekedett társadalmi különbségek miként hatnak vissza a szülői attitűdre, hogyan fokozzák tovább az egyenlőtlenséget, ezzel meghatározva a fölnövekvő generációk sorsát. A kötet nem nevelési praktikus tanácsadó, hanem elméleti pedagógiai mű, sok-sok konkrét példával és személyes tapasztalattal hitelesítve a mondottakat. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]