Cím: |
A transzcendentális stílus a filmben
| Alcím: |
Ozu, Bresson, Dreyer
| Szerző: |
Schrader, Paul (1946) |
Közrem.: |
Kiss Marianne (ford.) ; Novák Zsófia (ford.) |
Szerz. közl: |
Paul Schrader ; [... ford. Kiss Marianne és Novák Zsófia ...]
| Kiadás: |
[Budapest] : Francia Új Hullám K., 2011 |
Sorozat: |
Szerzőifilmes könyvtár/2. |
Eto: |
791.01 ; 791.44.071.1(520)Ozu Y. ; 791.44.071.1(44)Bresson, R. ; 791.44.071.1(489)Dreyer, C. T.
| Tárgyszó: |
Ozu Yasujiro (1903-1963) ; Bresson, Robert (1901-1999) ; Dreyer, Carl Theodor (1889-1968) ; filmrendezők ; Japán ; Franciaország ; Dánia |
Egys.cím: |
Transcendental style in film (magyar)
| Szakjel: |
791
| Cutter: |
S 37
| ISBN: |
978-963-89122-1-3
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
191 p.
| UKazon: |
201120105
| Analitika: |
Bevezetés Ozu Yasujirô Robert Bresson Carl Theodor Dreyer A spirituális a művészetben A transzcendentális stílus A transzcendentális stílus
| Kivonat: |
A transzcendens mindazt jelenti, ami érzékekkel nem befogható, ésszel nem megmagyarázható, tisztán szellemi és ugyanakkor érzékfeletti, valamely spirituális esszencia hordozója. Noha a cél ez esetben elvont, a keresők által bejárt utak nem azok: a modern művészet egyik legmeghatározóbb ágán, a
[>>>]
A transzcendens mindazt jelenti, ami érzékekkel nem befogható, ésszel nem megmagyarázható, tisztán szellemi és ugyanakkor érzékfeletti, valamely spirituális esszencia hordozója. Noha a cél ez esetben elvont, a keresők által bejárt utak nem azok: a modern művészet egyik legmeghatározóbb ágán, a filmművészeten belül például jelentőségteljes alkotók döntöttek úgy, hogy a mozgóképet használják eszközül a transzcendencia felé való közelítésre. A szerző három rendezőt mutat be most közülük, illetve életművük, művészi hitvallásuk tükrében megkísérli összefoglalni a transzcendentális stílus és film lényegét. Bevezetőjében magát az alapfogalmat definiálja és helyezi el a filmművészet és -elmélet palettáján. Ezt követi a három rendező-portré. A sort a Nyugaton is kultikus tisztelettel övezett japán filmrendező, Ozu Jaszudzsiró nyitja meg, aki állóképszerű jeleneteivel, egyéni formanyelvével és témaválasztásával igazi stílusteremtő volt a huszadik század derekán. Ezután Robert Bressont mutatja be. A francia alkotó aszkétikus-spirituális, a film, a színház és a performansz határmezsgyéjén elhelyezhető műveivel szerzett hírnevet magának. A sort a dán rendező-legenda, a fekete-fehér művészfilm koronázatlan királya, az expresszionista Carl Theodor Dreyer zárja. A tanulmányértékű záróírásban Schrader ír a spiritualitás művészetben játszott szerepéről, áttekinti a vallásos és állapot-film jellemzőit, valamint közli a transzcendetális stílus végső meghatározását is. A könyv filmelmélettel és -esztétikával komolyan foglalkozó olvasók figyelmébe ajánlható.
[<<<]
|
Pld. |
Raktár |
Rakt.jelzet |
Lelt.szám |
Info |
---|
Halis István Városi Könyvtár Nagykanizsa : 1 kölcsönözhető; ebből 1 elvihető | 1. | Mozgókönyvtár Felnőtt KÖLCSÖNÖZHETŐ | 791 S 37 | 298768 | Kölcsönözhető |
|
|