Jelen kötet az állami befolyás expanziójának folyamatát vizsgálja az 1867 és 1945 közötti időszakban. A szerző régóta foglalkozik ezzel a kutatási területtel (2005-ben is Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945 címmel szerezte meg MTA doktora fokozatát), s megállapítása
[>>>]
Jelen kötet az állami befolyás expanziójának folyamatát vizsgálja az 1867 és 1945 közötti időszakban. A szerző régóta foglalkozik ezzel a kutatási területtel (2005-ben is Az állami befolyás növekedése a magyarországi oktatásban 1867-1945 címmel szerezte meg MTA doktora fokozatát), s megállapítása szerint ez a folyamat három "szinten" ragadható meg. Egyrészt az állam hatalmának növekedése az oktatásra irányuló társadalmi kereslet szabályozásában, másodrészt az iskolaügyet hagyományosan fenntartó, működtető és morális rendjét meghatározó egyházakkal szemben, harmadrészt pedig a szűkebben vett oktatási rendszer szereplőivel szemben. A kötet három nagy része ezen három nagy kérdést vizsgálja, részletesen kitérve az analfabetizmus csökkenésére, az állam anyanyelvi csoportok iskoláztatását érintő szerepére, az állam és az egyház viszonyára az oktatásban a Dualizmus korában, és külön Trianon után, továbbá a tanügyigazgatás rendszerének változásaira. A kötet mellékletében megtalálhatjuk az egyes pártok oktatáspolitikai koncepcióit, és az intézményi szereplők ismertetését is. Az igen alapos irodalomjegyzékkel záródó kötet elsősorban szakemberek olvasmánya. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]