A fiatal történész-pedagógus tanulmánya egy fontos, de magyarul sajnálatosan ritkán művelt műfajt, a historiográfiát gazdagítja tanulmánykötetével, mégpedig a fogalmak használatáról, az eltérő értelmezések recepciójáról tanúskodó történészi vitákat középpontba állítva. Az esettanulmányok laza
[>>>]
A fiatal történész-pedagógus tanulmánya egy fontos, de magyarul sajnálatosan ritkán művelt műfajt, a historiográfiát gazdagítja tanulmánykötetével, mégpedig a fogalmak használatáról, az eltérő értelmezések recepciójáról tanúskodó történészi vitákat középpontba állítva. Az esettanulmányok laza sorából összeálló kötet tárgya a 16-17. századi magyar történelem. A választás igen szerencsés, hiszen a magyar nemzeti történelem kulcskorszakáról van szó (Mohács és a középkori Magyarország bukása, három részre szakadó ország, az önálló Erdély), amely mindig is kiemelten foglalkoztatta a magyar történészeket. A kötet hét írása a közelmúlt és napjaink polémiáival foglakozik, pl. a hatvanas években a nemzettudat kapcsán kifejtett nézetekkel (az ún. Molnár Erik-vita), Bocskai István, Bethlen Gábor és Thököly Imre szerepének átalakuló értékelésével. Különösen jól sikerült a Mohácsról szóló cikk, amely a szakemberek vitáiból kiindulva a köztudatban lecsapódó elképzelésekig jut el az ismeretterjesztő cikkeket és az internetes sajtóban megjelent írásokat is tekintetbe véve. A kiadványt fejezetvégi irodalomjegyzékek és névmutató egészíti ki. Az inkább leíró jellegű, a vitapartnerek érvkészletét és a legújabb szaktudományos eredményeket ismertető írások az érdeklődő nagyközönség számára is tanulságos..
[<<<]