A giccs a hagyományos jelképek jelentésének a felejtéséből születik - állítja a szerző, aki könyvében azt bizonyítja, hogy a giccs a művészi kaland során művészi emlékezéssé váltható, és ennek a folyamatnak emlékezetfrissítő, gondolatformáló, örömszerző szerepe van. "Mára sokkal szkeptikusabban
[>>>]
A giccs a hagyományos jelképek jelentésének a felejtéséből születik - állítja a szerző, aki könyvében azt bizonyítja, hogy a giccs a művészi kaland során művészi emlékezéssé váltható, és ennek a folyamatnak emlékezetfrissítő, gondolatformáló, örömszerző szerepe van. "Mára sokkal szkeptikusabban tanulmányozom a giccsjelenséget, melynek időszerűsége egyre inkább hangsúlyossá válik környezetünkben. Időközben rájöttem, hogy a fogyasztói társadalomban a giccs-nagytakarítás helyett sokkal fontosabb a gyógyítás. Így a kezdeti utópisztikus hitet felváltotta a terápia, amelyet művészetemmel szeretnék gyakorolni" - árulja el az előszóban Ujvárossy László romániai magyar képzőművész. Így jelen kötetét is többéves "giccsmentő" (recikláló, azaz visszafordító) képzőművészeti tevékenysége elméleti megindoklásának szánta. A szerző az általános bevezetés után a giccsek különféle típusaival foglalkozik: bemutatja a szuvenírtörténetet, az emlékezeti jelképeket, a mágikus-vallásos szimbólumokat, a profán jelképeket és a giccshelyzetet a mai magyar társadalomban. A kötet második felében néhány kiemelt művészeti giccsel foglalkozik: Duchamp összeszerelt székével, Josesph Beuys Zsírszékével, Mo Edoga: A reménység jelzőtornya című alkotásával, Jeff Koons híres Cicciolina-portréjával vagy Wim Delvoye tetovált disznóival. A kötetet irodalomjegyzék és színes fotómelléklet zárja - végén a szerző saját műveivel.
[<<<]