Cím: |
Vermeer kettős élete
| Alcím: |
[a 20. század legnagyobb képhamisításának története]
| Szerző: |
Guarnieri, Luigi (1962) |
Közrem.: |
Todero Anna (ford.) |
Szerz. közl: |
Luigi Guarnieri ; [ford. Todero Anna]
| Kiadás: |
[Budapest] : Geopen, 2008 |
Eto: |
75.061(492)"19"(0:850-31) ; 343.919(492)"19"(0:850-31)
| Tárgyszó: |
Hollandia ; műtárgyhamisítás ; festmények ; dokumentumregény ; Vermeer, Jan van Delft (1632-1675) ; Meegeren, Han van (1889-1947) |
Egys.cím: |
La doppia vita di Vermeer (magyar)
| Szakjel: |
750
| Cutter: |
G 70
| ISBN: |
978-963-9765-36-8
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
258 p.
| UKazon: |
201231142
| Kivonat: |
Joannis Reynierszoon Vermeer a művészettörténet egyik legtitokzatosabb festője, ismeretlenül és meglehetősen fiatalon halt meg, majd hosszú időre feledésbe merült, és csak a 19. században fedezték fel újra. De akkor a csillagokba szökött a hírneve és senki sem számított arra, hogy a ?delfti szfinx?
[>>>]
Joannis Reynierszoon Vermeer a művészettörténet egyik legtitokzatosabb festője, ismeretlenül és meglehetősen fiatalon halt meg, majd hosszú időre feledésbe merült, és csak a 19. században fedezték fel újra. De akkor a csillagokba szökött a hírneve és senki sem számított arra, hogy a ?delfti szfinx? több mint két évszázad elteltével egy hihetetlen történet szereplője lesz. Az 1930-as években egy kisiklott életű holland festő, Han van Meegeren ? akit a műkritikusok lenéznek, mert az avantgárd korában hagyományos képeket fest ? Vermeer bőrébe bújva próbál bosszút állni bírálóin. Tökéletes technikai felkészültséggel alkotja meg a 17. századi mester művészettörténészek által feltételezett, fiatalkori, ?elveszett? műveit, majd műkereskedőként eladásra kínálja őket. A neves szakértők pedig sorra lépre mennek: hiteles Vermeer-műnek fogadva el a hamisítványokat. Az évszázad hamisítási botrányát regényesen feldolgozó olasz szerző nagy tárgyi tudással, érzékenyen rekonstruálja ezt a meglepő fordulatokkal teli, igaz történetet, s közben a művészetkedvelő olvasóval együtt töpreng el a műalkotások értékének viszonylagosságáról. Emellett közel hozza az olvasóhoz a nagy holland mester és hamisítója személyiségét, azok párhuzamait, nemkülönben az egyik legnagyobb kárvallott, a náci Hermann Göring műgyűjtői tevékenységét, valamint a költői betétként szereplő Marcell Proust élete és fő műve, Az elveszett idő részleteit. Hogy az említett négy személy miként tartozik össze? Nos ezért is hat hihetetlenül a megtörtént eset. A kiadvány szerkesztőinek csupán az róható fel, hogy nem éltek a bőségesen kínálkozó illusztrációs lehetőséggel. Hiszen Vermeer elfogadott életműve mindössze három tucat festményre szorítkozik, és az említett Meegeren-féle hamisítványok száma is csak tíz körül van.
[<<<]
|
|
|