Cím: |
Magyar nyelvtan társaslélektani alapon
| Szerző: |
Karácsony Sándor (1891-1952) |
Közrem.: |
Kövendi Dénes (utószó) |
Szerz. közl: |
Karácsony Sándor ; [... utószóval ell. Kövendi Dénes]
| Kiad. jel: |
3. kiad.
| Kiadás: |
Budapest : Széphalom Kvműhely, cop. 2010 |
Sorozat: |
Rejtett kulturális forrásaink/13. |
Eto: |
809.451.1-5 ; 316.77 ; 800.1
| Tárgyszó: |
magyar nyelv ; nyelvtan ; szociolingvisztika |
Eredeti cím: |
A neveléstudomány társas-lélektani alapjai 1. A nyelvi nevelés és a társaslélek értelmi működése. 1/1. Magyar nyelvtan társas-lélektani alapon (új kiadása)
| Szakjel: |
800
| Cutter: |
K 16
| ISBN: |
978-963-9903-24-1
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
237, [7] p.
| UKazon: |
201230292
| Kivonat: |
Karácsony Sándor rendhagyó nyelvészeti munkája első ízben 1938-ban jelent meg, majd második alkalommal reprint formában 1992-ben A nyelvi nevelés és a társaslélek értelmi működése 1. köteteként (Budapest, ITC Plantin). Miként a szerző műve bevezetőjében hangsúlyozza, nem grammatikát és nem
[>>>]
Karácsony Sándor rendhagyó nyelvészeti munkája első ízben 1938-ban jelent meg, majd második alkalommal reprint formában 1992-ben A nyelvi nevelés és a társaslélek értelmi működése 1. köteteként (Budapest, ITC Plantin). Miként a szerző műve bevezetőjében hangsúlyozza, nem grammatikát és nem módszertant írt, hanem olyan munkát, amely a neveléshez nyújt szempontokat, hiszen "a nevelésnek nyelvinek is kell lennie" - írja. Ezért a magyar nyelv grammatikai jellemzőit azoknak a lelki struktúráknak, gondolkodásmódbeli adottságoknak a bemutatására használja, amelyek a jellegzetes magyar közösségi életformákat befolyásolják. Karácsony Sándor megkülönbözteti a grammatikai alanyt és állítmányt a lélektaniaktól, ez utóbbi kettő a mondanivaló fontosságát, a közlés új elemét jelenti nála, amely befolyásolja a szórendet és a grammatikai mondatrészek helyét. Elemzései során a kép és a szó kapcsolatát, a nyelvi megnyilatkozás és a közösséghez való egyéni viszonyt bontja ki eredeti szemlélettel. A modern kognitív nyelvészeti, illetve pragmatikai felismerések tükrében ma talán még gondolatébresztőbbek a nagy magyar protestáns nevelő eszmefuttatásai, mint a maga korában. A témához szorosan kapcsolódó, A "másik ember" megszületése a tudományban című tanulmánnyal kiegészített és Kövendi Dénes utószavával ellátott kötet kutató és gyakorló pedagógusok, valamint pszicholingvisztikával és szociolingvisztikával foglalkozó nyelvészek érdeklődésére számíthat.
[<<<]
|
|
|