Hamar Péter Móricz szakértőjének számít. A Móricz Zsigmond utolsó szerelme (200709170) című kötetben Móricz Zsigmond és időskori szerelme, az Árvácska modelljéül szolgáló "Csibe" kapcsolatával foglalkozott, a Ködösítés nélkül (200822264) című műben pedig szülőfalujához, Tiszacsécséhez való
[>>>]
Hamar Péter Móricz szakértőjének számít. A Móricz Zsigmond utolsó szerelme (200709170) című kötetben Móricz Zsigmond és időskori szerelme, az Árvácska modelljéül szolgáló "Csibe" kapcsolatával foglalkozott, a Ködösítés nélkül (200822264) című műben pedig szülőfalujához, Tiszacsécséhez való viszonyát elemezte. Legújabb kötete Móricz műveinek filmfeldolgozásaival foglalkozik. Az első fejezetben azt mutatja be, miként került közel Móricz a filmhez (Deésy Alfréd rendező kereste fel azzal a szándékkal 1935 elején, hogy megfilmesítse a Nem élhetek muzsikaszó nélkült), s hogyan vélekedett a mozgókép művészi lehetőségeiről. Ezt követően a szerző egyesével bemutatja a Móricz-feldolgozásokat, megszületésük sorrendjében, a filmek keletkezésének történetét, esztétikai értékeiket és művészi korlátaikat, egykori közönségfogadtatásukat és a filmek kritikáit. Olyan filmadaptációkat ismerhetünk meg részletesen, mint a Hány óra, Zsuzsi? (Kovács Gusztáv, 1930), a Hortobágy (Georg Höllering, 1936, Móricz Komor ló című filmnovellája alapján), a Nem élhetek muzsikaszó nélkül (Deésy Alfréd, 1936; Sík Ferenc, 1978), a Légy jó mindhalálig (Székely István, 1936; Ranódy László, 1960), a Kacagó szél (Martonffy Emil, 1943, a Kerek Ferkó alapján), a Forró mezők (Apáthi Imre, 1949), az Úri muri (Bán Frigyes, 1950), a Rokonok (Máriássy Félix, 1954; Szabó István, 2006) és az Árvácska (Ranódy László, 1976). Minden fejezet végén alapos filmográfia található. A kötet végén egy táblázatban gyűjtötte össze a szerző a Móricz-művek alapján készült televíziós alkotások fontosabb adatait. A fekete-fehér és színes képtárral záródó kötet mind az irodalomtörténet, mind a filmművészet iránt érdeklődő olvasóknak ajánlható. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]