Régi-új fényben a pedagógus? - kérdezi a szakma képviselőitől és nem utolsósorban minden érdeklődő olvasótól a konferencia-kiadvány előszavának címe. Mert manapság egyre gyakrabban lángolnak fel heves viták, éles politikai csatározások, sőt esetenként tüntető megmozdulások is történnek a szakma
[>>>]
Régi-új fényben a pedagógus? - kérdezi a szakma képviselőitől és nem utolsósorban minden érdeklődő olvasótól a konferencia-kiadvány előszavának címe. Mert manapság egyre gyakrabban lángolnak fel heves viták, éles politikai csatározások, sőt esetenként tüntető megmozdulások is történnek a szakma részéről e kérdés körül. A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának alkalmazott pedagógia és pszichológia tanszéke által 2011. szeptember 29-én immár második alkalommal (az elsőről ld.: A nevelés mint érték; 201021073) megrendezett tanácskozás is tanúsítja, hogy egyre markánsabban formálódik az az új pedagógiai paradigma s kultúra, melyben újra központi szerep jut a pedagógus személyének. A rendezvénnyel azonos címen (Középpontban a pedagógus, régi értékek - új kihívások) kiadott kötet az elhangzott tizenhárom, egyenként kb. húsz perces időtartamú előadás anyagát tartalmazza három főfejezetbe sorolva (Filozófiai kitekintés; Kultúra és kultúrahordozó; Iskolák és tanítók). A nemzetközi szimpózium levezető elnöke, Karikó Sándor filozófus, tanár, aki egyben a jelen kiadvány szerkesztője is, A "néma tragikum" avagy a "nevelés boldog kényszere"? című előadásában - mottóul is kiemelve - Német Lászlót idézi: "nincs olyan király, mint az az igazi tanár, aki fiatal szívekben szemtől szembe és napról napra tud uralkodni". A szűken vett pedagógiai szakmán túl a filozófia, a pszichológia, a szociológia és esztétika irányából jött tizennégy előadó egyetért a porosz utas, tekintélyelvű oktatási rendszer végleges sutba dobásával, ugyanakkor élesen rávilágítanak három nagy problémahalmazra, nevezetesen a tanárok társadalmi-anyagi megbecsülésének elégtelenségére, a mindenkori hatalom politikai és ideológiai befolyásolási törekvésére, végül a pedagógus munkájának nagyfokú elsekélyesedésére. Az irodalomjegyzékekkel kiegészített tanulmányokról a kötet végén rövid magyar és angol nyelvű összefoglalás olvasható. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]