Világszerte - így hazánkban is - a pedagógiai kísérletek reneszánszának vagyunk tanúi. A pedagógiai kutatás alapvető célja a személyiségfejlesztést szolgáló emberi hatások tudományos megismerése, s ezt a célt jól szolgálják azon kísérletek, amikor a kutató tudatos beavatkozásként kontroll alatt
[>>>]
Világszerte - így hazánkban is - a pedagógiai kísérletek reneszánszának vagyunk tanúi. A pedagógiai kutatás alapvető célja a személyiségfejlesztést szolgáló emberi hatások tudományos megismerése, s ezt a célt jól szolgálják azon kísérletek, amikor a kutató tudatos beavatkozásként kontroll alatt tart valamilyen tényezőket, hogy megvizsgálja azok hatását más tényezőkre. Mivel a pedagógiai kísérletek esetében a kísérleti alanyok emberek vagy emberek csoportjai, így emberi tulajdonságok méréséről van szó. Ebbe a pedagógiai szakmódszertanba vezet be jelen hiánypótló jellegű kötet, felvillantva a legújabb hazai és nemzetközi kísérletek eredményeit. A szerző elsőként általánosságban ír a kísérletekről, majd az empirikus társadalom- és viselkedéstudományok kísérleti hagyományait összegzi. Megismerhetjük a pedagógiai kísérletek típusait: a kísérlet "valódisága" szerinti típusokat (felidézett, kvázi- és randomkísérlet), a kíséreti tényezők szerinti típusokat (egy- és kéttényezős, valamint dizájn kísérletek), majd a laboratóriumi, osztálytermi és iskolakísérleteket. Olvashatunk még a kísérleti hatás meghatározásáról, az ökológiai validitás és a Hawthorne-effektus kérdésköréről, a pedagógiai kísérletek oktatáspolitikai és tanárképzési törekvésekben elfoglalt helyéről, valamint a pedagógiai kísérletek gyakorlati lebonyolításának kérdéseiről. Az utolsó fejezet néhány konkrét hazai kísérlet eredményét mutatja be röviden. A részletes irodalomjegyzékkel záródó, tananyagként és kézikönyvként egyaránt használható kiadvány a pedagógusképzésben résztvevők, gyakorló pedagógusok és kutatók számára egyaránt ajánlható. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]