Sáska Géza oktatáskutatónak az oktatásszociológia, -politológia és -történet jeles művelőjének kis könyve a 20. századi egyenlőségpárti, antikapitalista és demokráciaellenes pedagógiákról a veszprémi egyetem latin nevéről elnevezett sorozat, az Universitas Pannonica keretében jelent meg. A két
[>>>]
Sáska Géza oktatáskutatónak az oktatásszociológia, -politológia és -történet jeles művelőjének kis könyve a 20. századi egyenlőségpárti, antikapitalista és demokráciaellenes pedagógiákról a veszprémi egyetem latin nevéről elnevezett sorozat, az Universitas Pannonica keretében jelent meg. A két világháborút követő esztendőkben a nagypolitikai mozgalmak mindegyike, amint hatalomhoz jutott, ideológiájának megfelelően kizsákmányolástól mentes, egyenlőségen alapuló új társadalom felépítését hirdette meg. Meggyőződésük szerint eszméjük végső diadala a reformpedagógia neveltje, az "új embertípus" lesz. E gondolat alapján a demokráciát megőrző államok indultak el az egyik irányba, megteremtve a jóléti államok iskolakultúráját, a másikba pedig a tekintélyelvű, totalitárius államok. Mussolini, Hitler, Bucharin-Lunacsarszkij politikájának "új embere" már nem a porosz hagyományú iskolában nevelődik, hanem Montessori, Dewey Kilpatrick, Stenley Hall és mások pedagógiai módszerei szerinti intézményekben. Azonban 1930-as évek általános konzervatív fordulatában, Montessorinak mennie kellett, Sztálin pedig kriminalizálta az egyébként progresszív pedagógiát, amelyet az ötvenes években átvettek valamennyi szovjet befolyás alá került szocialista országban is. A bőséges jegyzetanyaggal ellátott, irodalomjegyzékkel záruló kiadvány a szakemberek mellett az oktatás iránt érdeklődők figyelmére is számíthat. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]