Robert McChesney eredetileg 2004-ben megjelent műve a huszonegyedik századi észak-amerikai médiapolitikával, és annak eredményeként kialakult médiarendszer működésének átfogó elemzésével foglalkozik, élesen kritizálva azt. A mű jellege okán programadó műnek, manifesztónak is tekinthető, annak
[>>>]
Robert McChesney eredetileg 2004-ben megjelent műve a huszonegyedik századi észak-amerikai médiapolitikával, és annak eredményeként kialakult médiarendszer működésének átfogó elemzésével foglalkozik, élesen kritizálva azt. A mű jellege okán programadó műnek, manifesztónak is tekinthető, annak ellenére, hogy született már a témában hasonlóan fontos munka, például Ben H. Bagdikian: Az új médiamonopólium című műve, mely nemrég jelent meg magyarul (201302012). A könyv elsősorban az Egyesült Államok elektronikus médiarendszerének alapját jelentő kereskedelmi médiamodell demokráciában betöltött szerepével szemben fogalmaz meg kétségeket. Alapkérdése, hogy egy kifejezetten nyereségközpontú szemlélettel rendelkező médiarendszer, mint amilyen az amerikai, menyiben képes megfelelni a médiával szemben támasztott és még az "alapító atyák" által megálmodott demokratikus elvárásoknak, hogy nevezetesen a média szolgálja az állampolgárok tájékoztatását és lássa el a közhatalom ellenőrzésének funkcióját. McChesney úgy látja, hogy a mai amerikai médiarendszer nem felel meg ezen kritériumoknak, és művében sorra számol le azon mítoszokkal, melyek a médiával kapcsolatban élnek. Olyan mítoszokról van szó, mint hogy a média nem is fontos, mert csak visszatükrözi a valóságot, de nem befolyásolja azt, a kereskedelmi médiarendszer "természetes", minden kétséget kizáróan biztosítja a lehető legjobb minőségű újságírást, a médiát manapság baloldali részrehajlás jellemzi, a kereskedelmi média "azt adja az embereknek, amit akarnak" vagy hogy nincs olyan alternatíva, amely jobb lenne a jelenlegi állapotnál. A mítoszok világából kilépve arra a racionális következtetésre jut, hogy a változást csak alulról szerveződő erő tudja létrehozni, azaz az amerikai népet be kell vonni, és érdekeltté tenni a médiapolitika alakulásába. Fontosnak tartja egy decentralizáltabb médiaszektor létrehozását, valamint egy nem nyereségorientált médiaszektor létrejöttét is, melyben Európának nagyobb tapasztalata van. Az alapos végjegyzetekkel záródó mű széles körben ajánlható beszerzésre. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]