Cím: |
A holokauszt vége
| Szerző: |
Rosenfeld, Alvin Hirsch (1938) |
Közrem.: |
Kovács Sz. Anna (ford.) |
Szerz. közl: |
Alvin H. Rosenfeld ; [ford. Kovács Sz. Anna]
| Kiadás: |
Budapest : Gondolat, cop. 2013 |
Eto: |
323.12(=924)"193/194"
| Tárgyszó: |
holokauszt ; holokauszt ábrázolása ; holokauszt, irodalmi motívum ; holokauszt, film ; második világháború ; zsidóság |
Egys.cím: |
The end of the holocaust (magyar)
| Szakjel: |
323
| Cutter: |
R 86
| ISBN: |
978-963-693-518-4
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
345 p.
| Megj.: |
Bibliogr. a jegyzetekben
| UKazon: |
201402013
| Analitika: |
Rosenfeld, Alvin Hirs: Az áldozati sorba taszítás retorikája Rosenfeld, Alvin Hirs: A holokauszt amerikanizációja Rosenfeld, Alvin H. : Anne Frank: a posztumusz évek Rosenfeld, Alvin Hirs: Anne Frank, akire emlékezünk / Anne Frank, akit elfeledtünk Rosenfeld, Alvin H. : Jean Améry: a szemtanú gyötrelme Rosenfeld, Alvin H. : Primo Levi: a túlélő mint áldozat Rosenfeld, Alvin H. : A túlélés túlélése: Elie Wiesel és Kertész Imre
| Kivonat: |
Az Egyesült Államokban, Bloomingtonban működő Indiana Egyetem professzora provokatív könyvet írt a holokauszt áldozatairól és túlélőiről. Rosenfeld ugyanis nem a huszadik század népirtását idézi föl történészként, hanem kultúrakutatóként annak utóéletét jellemzi, egészen pontosan arról beszél
[>>>]
Az Egyesült Államokban, Bloomingtonban működő Indiana Egyetem professzora provokatív könyvet írt a holokauszt áldozatairól és túlélőiről. Rosenfeld ugyanis nem a huszadik század népirtását idézi föl történészként, hanem kultúrakutatóként annak utóéletét jellemzi, egészen pontosan arról beszél könyvében, hogy a holokauszt emlékének intenzív ápolása milyen állomásokon keresztül vezetett el odáig, hogy ? minden jó szándék ellenére ? eltorzult az emlékezet rajzolta kép. Nem elsősorban azért következett be ez a jelenség, mert a túlélők többsége már eltávozott az élők sorából, ezáltal a személyes emlékezés közelsége elhalványult, hanem azért, mert a populáris kultúra a holokauszt emlékképét is a maga ízlése (ízléstelensége) szerint formálta, például könyvek és filmek által. A zsidók ellen elkövetett náci erőszak emlékezete ? mind Európában, mind az Egyesült Államokban ? sokszor "a folyamatos figyelem megcsömörléséig" jutott el. Sokan úgy vélik, annyi szó esett már Auschwitzról, a lágerekről, a gettókról, annyi szörnyűség jelent meg ezekről a könyvek lapjain vagy a filmvásznon, hogy a befogadás már gátat épített maga elé. Az embereknek elegük lett a sokszor hatásvadász és sztereotip ábrázolásokból, a sokszor horrorisztikus emlékidézésből, hogy már nem is kíváncsiak rá, illetve mások szenvedéseire nyitottabbak lettek. Ráadásul az emlékezet-ipar sok esetben hamis képet rajzolt a történelem nyilvánvaló tényeiről is. A holokausztra való emlékezés hitelességét eltorzíthatja az aktuálpolitika és a kulturális kereskedelem érdeke, netán a szimpla hatásvadászat (főleg Adolf Hitler alakjáról szólva), a filmipar kommercializálódása. Rosenfeld sokszor hangsúlyozza, milyen fontos megőrizni az eredeti emlékezések, vagy az utólagos feldolgozások hitelességét, óvni az utólagos torzító belemagyarázásoktól. A szerző áttekinti a holokauszt emlékirat-irodalmát, a feldolgozások és adaptációk sokaságát, az emlékezet-ipar jellegzetes produktumait, a hiteles és hamis emlékezések sokaságát, azok hatásmechanizmusát. Rosenfeld végül is a történelmi tudat változásairól, hígulásáról szól, meg arról, hogy a túlélők tudatában a holokauszt nem ért véget 1945 tavaszán, de máig tart. Így értendő A holokauszt vége. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|