Cím: |
A festészet mint nyelvjáték
| Alcím: |
Cimabuétől Caravaggióig
| Szerző: |
Bodó Mihály (1957) |
Szerz. közl: |
Bodó Mihály
| Kiadás: |
[Budapest] : Typotex, cop. 2013 |
Sorozat: |
Képfilozófiák |
Eto: |
75.01(4)"13/15" ; 7.034(4)
| Tárgyszó: |
Európa ; festészet ; reneszánsz ; művészetelmélet ; árnyékolás, festészet ; perspektíva ; Ghiberti, Lorenzo (1378-1455) ; Giotto (1267-1337) ; Masaccio (1401-1428) ; Mantegna, Andrea (1431-1506) ; Correggio (1489 k.-1534) ; Piero della Francesca ; Lorenzetti, Ambrogio (1290k.-1348 k.) ; Botticelli, Sandro (1444/45-1510) ; Fra Angelico (1400 k.-1455) ; Lippi, Fra Filippo (1406 k.-1469) ; Leonardo da Vinci (1452-1519) ; Weyden, Rogier van der (1399-1464) ; Perugino, Pietro (1450 k.-1523) ; Vasari, Giorgio (1511-1574) ; Albertinelli, Mariotto (1474-1515) ; Pontormo, Jacopo da (1494-1557) ; Beccafumi, Domenico (1486-1551) ; Rosso Fiorentino (1494-1540) ; Parmigianino, Francesco Maria (1503-1540) ; Raffaello Santi (1483-1520) ; Michelangelo Buonarroti (1475-1564) ; Piombo, Sebastiano del (1485-1547) ; Tiziano, Vecellio (1488/1490-1576) ; Tintoretto (1518/19-1594) ; Caravaggio (1571-1610) |
Szakjel: |
750
| Cutter: |
B 72
| ISBN: |
978-963-279-284-2
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
196 p.
| Megj.: |
Bibliogr. a jegyzetekben
| UKazon: |
201465236
| Analitika: |
A festészet mint nyelvjáték ¦ Paradigmaváltás az absztrakt-figurális játékszabályokban ¦ A „kép" mellőzése ¦ Színek, tónusok, kontúrok Árnyékolások a késő középkorban Parcellahálózatok Leonardo da Vinci Forradalom az absztrakt felépítésekben Fénytérábrázolás, perspektíva Michelangelo „absztrakt festészete" ¦ Michelangelo különleges térábrázolása Tiziano Tintoretto Caravaggio
| Kivonat: |
A tizenöt éve Barcelonában élő festőművész, Bodó Mihály ars poeticája szerint minden kép mögött festészeti analízisek és szintézisek bonyolult szövevénye zajlik. Igazán fontosnak nem egy-egy mű elkészültét tarja, inkább a műhely-élményt keresi munkásságában, mert ez összekapcsolja a jelenleg és
[>>>]
A tizenöt éve Barcelonában élő festőművész, Bodó Mihály ars poeticája szerint minden kép mögött festészeti analízisek és szintézisek bonyolult szövevénye zajlik. Igazán fontosnak nem egy-egy mű elkészültét tarja, inkább a műhely-élményt keresi munkásságában, mert ez összekapcsolja a jelenleg és valaha élt gondolkodókat. A Képfilozófiák című sorozatban megjelent könyvében is ezt követi: amellett érvel, hogy a képelemzések helyett eredményesebb az alkotói üzenetek olyan megközelítése, amelynél a festményeket és a fényképeket az "absztrakt felépítések és a figurális jelentések kiolvasásához szükséges játékszabályok együtteseként" fogjuk fel, Wittgenstein után egyfajta vizuális nyelvjátékként. A reneszánsz nagy (Giotto, Masaccio, Leonardo, Michelangelo, Raffaello, Caravaggio) és kis mestereinek (pl. Albertinelli, Beccafumi, Pontormo, Rosso Fiorentino) kompozícióit absztrakt elemekre (foltok, vonalak, színek és tónusok) redukálva, ezek nem csupán a figurális tartalmak formai megjelenítései lesznek, hanem maguk a szellemi tartalmak hordozói. A borítón például ún. aránykörzővel méregeti Tintoretto Szent Márk holttestének megtalálása című képét. Ezzel a szerző mintegy új megvilágításba helyezi a vizsgált reneszánsz festészet fejlődéstörténetét, közelebb hozva az olvasóhoz a korabeli festői gyakorlat sajátos gondolkodásmódját. Módszeréből következően a 13-16. századi, főleg itáliai festőműhelyekben kidolgozott absztrakt-figurális struktúrákat összefüggésbe hozza a kortárs festészet, fotóművészet és filmművészet problematikáival. A festészet és képzőművészet iránt behatóbban érdeklődők számára jó szívvel ajánlható a jegyzetekkel, a színes és fekete-fehér reprodukciók, valamint a szerepeltetett művészek neveinek jegyzékével kiegészített kötet. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|