Az angol zenekritikus, Norman Lebrecht afféle fenegyerek: hol a komolyzene - üzleti okokból bekövetkező, sőt már bekövetkezett - halálát demonstrálja, hol - mint most ismét megjelenő könyvében - a karmestermítoszt rombolja le. A vaskos könyv mindenekelőtt azonban e mítosz
[>>>]
Az angol zenekritikus, Norman Lebrecht afféle fenegyerek: hol a komolyzene - üzleti okokból bekövetkező, sőt már bekövetkezett - halálát demonstrálja, hol - mint most ismét megjelenő könyvében - a karmestermítoszt rombolja le. A vaskos könyv mindenekelőtt azonban e mítosz kialakításáról-kialakulásáról szól. Azt beszéli el, hogy miként váltak a karmesterek a századvégen, századelőn egyre nagyobb "urakká", miként vették a kezükbe a döntést nemcsak a karmesteri pulpitus mögött, de a hangversenytermek hátsó szobáiban is, a nagy operák irodáiban stb. Ezzel párhuzamosan persze ők, a karmesterek váltak a zene sztárjaivá, a közönség az ő nevük miatt tódult a jegypénztárakhoz, nekik tapsolt, őket ünnepelte, és ezzel a karmesterek gyakorlatilag korlátlan hatalmat szereztek, valamint ennek megfelelő pénzt és befolyást. Lebrecht "lerántja a leplet" olyan világnagyságokról, mint Toscaníni, Furtwängler, Karajan, Stokowski és sok-sok társuk. Persze nem húz minden karmestert egy kaptafára a szerző: külön tárgyalja, külön méltatja a zeneszerző-karmestereket, a show-business karmestereket, a sztárokat stb. A lényeg azonban szinte mindegyik csoportban a "diktátorságra" törekvés és annak elérése. Mihelyt eljut azonban a kötet a karmestermítosz csúcsára, azonnal hozzálát a szerző annak bemutatásához, hogy miként omlott össze ez a piedesztál, miként vették és veszik át folyamatosan, napjainkig egyre fokozódó ütemben a karmesterektől a pénzt és hatalmat, tekintélyt és befolyást a zenei intézmények (gazdasági) főigazgatói, igazgatói. A karmestermítosz tehát - akárcsak a komolyzene - véget ért. Azért persze a kötet próféciáit nem kell "véresen komolyan" venni, a szerző többször maga is ironizál rajtuk. Mindenesetre igen gazdag és színes képet nyújt könyvében a huszadik század nagy karmestereiről, függelékben pedig kitűnő karmester-lexikonnal is szolgál. - A kötet minden zeneértő, hangverseny- és operalátogató olvasó érdeklődésére számíthat. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]