Cím: |
Oktatás és művelődés a barbár nyugaton
| Alcím: |
6-8. század
| Szerző: |
Riché, Pierre |
Közrem.: |
Ádám Anikó (ford.) ; Sághy Marianne (ford.,bev.) ; Jugănaru, Andra (bibliogr.) ; Aklan Anna Katalin (közrem.) ; Sasi Attila (ill.) |
Szerz. közl: |
Pierre Riché ; [ford. Ádám Anikó, Sághy Marianne] ; [a bev. írta Sághy Marianne] ; [a bibliográfiát ... kész. Andra Jugănaru, Aklán Anna Katalin] ; [a térképeket kész. Sasi Attila]
| Kiadás: |
Budapest : Szt. István Társ., 2016 |
Eto: |
930.85(4-15)"05/07" ; 37.014(4-15)"05/07"
| Tárgyszó: |
kora középkor ; Nyugat-Európa ; oktatástörténet ; neveléstörténet ; művelődéstörténet |
Egys.cím: |
Education et culture dans l'occident barbare (magyar)
| Szakjel: |
930
| Cutter: |
R 72
| ISBN: |
978-963-277-549-4
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
532 p.
| Megj.: |
Bibliogr.: p. 455-498. és a lábjegyzetekben
| UKazon: |
201626145
| Kivonat: |
Nyugat-Európa történetének kora középkori periódusát sokáig a "sötét középkor" néven emlegették, napjainkra azonban, köszönhetően a hatvanas évek óta zajló számos kutatásnak, már kevésbé tekintjük annak. Ezen időszakban ugyanis egyfajta technológiai forradalom is lezajlott, és a katolikus kultúra
[>>>]
Nyugat-Európa történetének kora középkori periódusát sokáig a "sötét középkor" néven emlegették, napjainkra azonban, köszönhetően a hatvanas évek óta zajló számos kutatásnak, már kevésbé tekintjük annak. Ezen időszakban ugyanis egyfajta technológiai forradalom is lezajlott, és a katolikus kultúra új virágkora köszöntött be, köszönhetően a korszak kiemelkedő egyházférfijainak és politikusainak. Ezen korszak művelődéstörténetének egy szeletét, a klasszikus irodalom oktatását mutatja be, a barbár királyságok megszerveződésétől a Karoling reneszánszig Pierre Riché francia történész doktori kutatásait összegző, eredetileg 1962-ben megjelent, ám mind a mai napig alapművek számító műve, mely ötvenhárom év múltán jelent meg most magyar fordításban. Mi jellemezte a római oktatást az 5. században? Hogyan álltak a keresztények a klasszikus műveltséghez, mit és hogyan hasznosítottak belőle? Miként maradt fenn az antik iskola a barbár népvándorlással, a Nyugat-római Birodalom bukásával párhuzamosan? Hogyan szervezték meg a keresztény iskolákat a Mediterráneum barbár királyságaiban? Hogyan tanították Vergiliust és a szentírást a 6-8. században? Hogyan született meg az első keresztény egyetem terve, s mi okozta annak bukását? Mi jellemezte az oktatási rendszert a bizánci Itáliában, a világiak és a papok, szerzetesek oktatását Galliában és Hispániában? Miként jelentek meg az első keresztény iskolák Angliában, s milyen volt az "angolszász reneszánsz"? Milyen változások történtek a 8. században az oktatás területén Galliában vagy Itáliában? Melyek voltak a keresztény oktatás főbb módszerei a 7-8. században Európa-szerte? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre igyekszik választ adni a szerző. A kötet elején az egyik fordító, Sághy Marianne előszavát olvashatjuk, a végén pedig összegzés, bibliográfia, fogalomtár és névmutató kapott helyet. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|