Migráció pró és kontra. Az utóbbi időben megszaporodott szak- és szépirodalmi feldolgozások tengerében ezúttal az előbbiről, a bevándorlás mellett megszólaló műről van szó. Bár a bagdadi születésű író, Abbas Khider saját tapasztalatai alapján választott hazája, Németország bürokráciájának
[>>>]
Migráció pró és kontra. Az utóbbi időben megszaporodott szak- és szépirodalmi feldolgozások tengerében ezúttal az előbbiről, a bevándorlás mellett megszólaló műről van szó. Bár a bagdadi születésű író, Abbas Khider saját tapasztalatai alapján választott hazája, Németország bürokráciájának kritikáját adja, regényéből közelről megismerhetjük a (főleg a Közel-Kelet térségéből származó) menekültek zárt világát, kitörési lehetőségeiket, illetve: a normális kitörés lehetetlenségét. A németországi jövő ugyanis például főhőse, a Karim nevű figura számára inkább hasisfelhős álmodozás marad csupán. Túl sok törvény zárja el előle a nyelvtanfolyamhoz, a legális munkavállaláshoz, a normális élethez vezető utat. A kötetnek címet adó pofon mindjárt az első mondatban elcsattan, amit Schulz asszonynak, az ügyével foglalkozó hivatalnoknak ad Karim, miután megkötözte a nőt, és ragasztószalaggal ragasztotta be kirúzsozott száját. Ezután a tehetetlen ügyintézőnek meséli el a történetét, mielőtt nekivág az újabb menekülésnek – ezúttal Finnországba. Elmeséli, hogyan mászott ki három évvel korábban egy teherautóból azt gondolván, hogy Párizs valamelyik elővárosában van – amíg el nem fogták a rendőrök, és fel nem világosították, hogy valójában Dachauba érkezett. Az egyetlen monológból álló mű aktuális 21. századi történet a 2016-os esztendő elejéről, amely a menedékkérők elkeserítő sorsáról szól. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]