A fiatal író harmadik regényének ugyanolyan elkeserítő a világa, mint az előzőeké volt: a grafittisekről szóló Szétírt falaké (201225276), vagy a kábítószer-dílerről szóló Hipsteré (201716083). Bódi Péter e művében is érvényesül a téma iránti érzékenység és az ábrázolás hűvös tárgyilagosságának
[>>>]
A fiatal író harmadik regényének ugyanolyan elkeserítő a világa, mint az előzőeké volt: a grafittisekről szóló Szétírt falaké (201225276), vagy a kábítószer-dílerről szóló Hipsteré (201716083). Bódi Péter e művében is érvényesül a téma iránti érzékenység és az ábrázolás hűvös tárgyilagosságának kettőssége, ahogyan kiváló érzékkel megjeleníti kallódó, sodródó és egyre mélyebbre süllyedő alakjait, akik nem csak a világra, magukra is hihetetlen közönnyel tekintenek. Egyik hőse, Toni, mielőtt megkezdené egyetemi tanulmányait, az apja pénzén utazgatni kezd, ami leginkább csak céltalan lődörgés lesz. Több napos folyamatos részegség és autóstoppos kóválygás után az egyik bankkártyáját egy hajléktalannak adja, aztán taxival kiviteti magát a repülőtérre, és találomra Krétára utazik. Itt találkozik egy fiatal párral, a magyar Benjáminnal és a magyarul tanuló olasz lánnyal, Bellával, ettől kezdve hármasban kóvályognak a görög szigeten. Az író végül is azt firtatja kallódó alakjai történeteit idézve, hogy hol kezd lefelé hajlani egy ember életének íve. A sok közül melyik az az életepizód, ahonnét már korrigálhatatlanul csak lefelé vezet az út? És vajon szükségszerű-e, hogy a lejtőre került emberből a legrosszabb tulajdonságai jönnek elő? Az író azt is szemlélteti, hogy ezek az alakok magukra is, egymásra is végtelen közönnyel tekintenek, meg sem rezdülnek, ha rablásról, abortuszról, gyilkosságról, pornográfiáról van szó. A több szálon futó cselekmény – Toni története, a hirtelen pénzhez jutott hajléktalan sodródása, Benjamin meg a rendőrtiszt pályája – a kiüresedett lelkek tünetegyüttesét testesítik meg; a tartalom és érzelem nélküli kapcsolatokat, az érvénytelen emberi viszonyokat éles kontúrokkal rajzolja meg a szerző, miközben folyton pénzről, nyers erotikáról, a közvetlen célok eléréséért bevetett erőszakról, részvétlenségről van szó – a témához illő kendőzetlen stílusban. Bódi Péter úgy beszél az ember rossz énjéről, hogy megőrzi szenvtelenségét, mint egy tudósító, csupán közvetíti a lejtős pályára került életutak sorsdöntő epizódjait. Az Engedetlenek voltaképp a züllés, a süllyedés és a közöny pikareszk regénye – kizárólag felnőtt olvasóknak. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]