A kortárs dél-koreai irodalom talán legismertebb, nemzetközi elismertségű írónője három hosszabb elbeszélését tartalmazza a kötet, amely három történelmi szakaszban és életperiódusban ábrázolja a koreai nő sorsát. Korea patriarchális társadalmában a férfi dominanciája olyan erős, hogy a nőnek
[>>>]
A kortárs dél-koreai irodalom talán legismertebb, nemzetközi elismertségű írónője három hosszabb elbeszélését tartalmazza a kötet, amely három történelmi szakaszban és életperiódusban ábrázolja a koreai nő sorsát. Korea patriarchális társadalmában a férfi dominanciája olyan erős, hogy a nőnek csupán három szerepe lehet: valakinek a lánya, valakinek a felesége és valakinek az anyja. A három elbeszélés e három női szerepet szemlélteti: a gyermekkortól az elmúlásig, illetve – történelmi dimenzióban – a koreai háborútól az 1980-as évekig. E kor igen ellentmondásos volt, hiszen kiformálódott egy autoriter, csaknem önkényuralmi rendszer, miközben végbement a gazdasági csoda, és ebben a rendszerben lényegében elveszett az ember személyisége, szabadsága, különösen a nőé. A három elbeszélés három epizód a modern Korea történelméből és három metszet a koreai nő életéből – és mind a história, mind a női sors csak végletekkel írható le. A Kínai negyed a szerző gyermekkorát idézi föl; a főszereplő kislány egy házaló dohányárus sokadik gyermeke, aki a városka rosszhírű kínai negyedében cseperedik föl, itt lesz fiatal nő, itt alapozódik meg jövendő sorsa. A kötetnek is címet adó második darab, az Esti játék egy olyan nő története, aki alkalmi prostitúcióval tartja el az apját. Végül a Búcsúzó szavak a frissen megözvegyült, gyermekével magára maradt asszony életéről számol be. O Dzsonghi olyan alakokat ábrázol, akik Korea fölemelkedésének peremére szorultak, az ő szemszögükből látja a gazdasági csoda árnyoldalát. Szereplői lélekrajzában nem egyszerűen alkatuk, jellemük, habitusuk mutatkozik meg, hanem a II. világháború utáni Dél-Korea történelme is, amelyet többek között az jellemez, hogy az ország fölemelkedéséért az emberek iszonyatos árat fizettek. Az prózák tónusa balladai, és a balladai feszültséget nem csupán a történelmi drámák indukálják, hanem a főszereplők érzékeny lelke és a társadalmi környezetük közti éles kontraszt. És miközben a felszínen a megszokott medrében folyik a jól szabályozott élet, aközben a mélyben szenvedélyek lappanganak, és lassú pusztulás zajlik. Női generációk elrendelt sorsában jelenik meg az ország drámával telített múltja, a 21. századig eljutó hihetetlen fejlődés emberi áldozatainak megannyi drámai története. Nagyobb világirodalmi gyűjtemények része a világhírű írónő első magyarul megjelent könyve. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]