Az elmúlt három évtized felsőoktatásban szerzett tapasztalatait és felsőoktatás-elmélet kutatásait interdiszciplináris megközelítésben foglalja össze háromkötetes munkájában Fábri György, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója. Az első kötet a felsőoktatási rangsorokkal és az egyetemi
[>>>]
Az elmúlt három évtized felsőoktatásban szerzett tapasztalatait és felsőoktatás-elmélet kutatásait interdiszciplináris megközelítésben foglalja össze háromkötetes munkájában Fábri György, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója. Az első kötet a felsőoktatási rangsorokkal és az egyetemi teljesítménnyel foglalkozik. A bevezetésben a szerző rögtön meg is állapítja, hogy a gyakran feltett "Melyik a legjobb egyetem?" egy rosszul feltett kérdés, mert értelmetlen, mert hamis felsőoktatásképet fejez ki és óhatatlanul az egyetemek káros félreértékelését indítja el. Ennek ellenére az egyetemi rangsorok kikerülhetetlenül hatékony formái ma a felsőoktatás társadalmi kommunikációjának. Épp ezért úgy látja a szerző, hogy a legcélszerűbb kármentő formákat és kereteket találni a rangsorok számára, vagyis "az egyetemek világának kell megszelídítenie, háziasítania (értsd.: elméleti reflexióval a helyére terelgetnie) a ranking game szabályait, játékosait". Bemutatja, hogyan is lettek a rangsorok, ismerteti a nemzeti és a globális rangsorok egyre szélesedő térképét, majd összegzi, milyen képet rajzolnak a világ felsőoktatásáról a globális rangsorok. Ezt követően mutatja be a főbb rangsorkritikákat, a globális rangsorok egyoldalúságát, majd azt igyekszik bemutatni, milyen a magyar felsőoktatás a globális rangsorok szerint. Bemutatja a 2000-ben indult magyarországi rangsorolást, annak változásait, s azt, hogy ezek alapján milyen a magyar felsőoktatás. A szerző közöl egy rangsorfejlesztési esettanulmányt, majd a rangsorok hatásait összegzi, a továbbtanulási döntésektől az egyetemek marketingkommunikációján és a nemzeti felsőoktatás-politikák hangsúlyain keresztül az intézményi fejlesztési politikákig. A könyv végén összegzi meglátásait, s arról elmélkedik, hogy lehet-e vajon alternatívája a rangsoroknak. A kötetet irodalomjegyzék zárja. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]