Az artisztikus kivitelű album Laczák Géza (1951) ötvösművész munkásságának reprezentatív bemutatása. A kötet három fő részre tagolódik. Az első Keppel Márton írása (Megszemélyesített fémplasztikák) részletes pályarajz a művészről, amelyben szó esik a családtörténetről, a képzőművészeti
[>>>]
Az artisztikus kivitelű album Laczák Géza (1951) ötvösművész munkásságának reprezentatív bemutatása. A kötet három fő részre tagolódik. Az első Keppel Márton írása (Megszemélyesített fémplasztikák) részletes pályarajz a művészről, amelyben szó esik a családtörténetről, a képzőművészeti tanulóévekről munkássága jelentősebb állomásairól. A szerző kiemeli, hogy a pécsi Művészeti Szakközépiskola nagyon kedvező hely volt a művészi indulás szempontjából, mert a helyi avantgárd hagyományok látásmódját rendkívüli művésztanárok adták át a diákoknak; Rétfalvi Sándor szobrászművész volt rá meghatározó módon hatással. Laczák 1970 és 1975 között járt az Iparművészeti Főiskola ötvös szakára, ahol Engelsz József volt a mestere, majd fiatal pályakezdőként hamar rátalált a maga saját útjára, amelynek kialakulásában szerepet játszott az ipari formatervezés követelményrendszere is. A szerző bemutatja Laczáknak a 80-as évek derekán kialakult sajátos formakultúráját, amely végül is három forrásból táplálkozott: a főiskolán tanultakból, a neo-konstruktivista kifejezésmódból, valamint a művész anyagkísérleteinek tapasztalataiból. Keppel Márton bemutatja a művész ismert köztéri és belső terekben elhelyezett alkotásait, és szól jelentős kiállításairól is. Az album második fejezete egy terjedelmes interjú („Sohasem adom fel), amelyet szintén Keppel Márton készített, és amely az életrajz és a pálya kérdései mellett kitér a művész sajátos technikai eljárásaira, fémmegmunkálási módszereire. Ez utóbbiak két forrásból adódnak össze, a ragasztásos eljárással létrehozott gyűrt felületek kialakításából és a lánggal történő színezésből. A harmadik rész (Művek / Works) fotóalbum, amely több mint hetven színes felvételen mutatja be Laczák Géza remekeit, kétnyelvű (magyar, angol) képaláírások kíséretében. Szerepelnek itt térplasztikák, különböző díjak (Budapesti Nemzetközi Vásár nagydíja, az Építészeti Múzeum díszkulcsa, emlékérmek), már-már szobor hatását keltő nonfiguratív alkotások, kisplasztikák, plakettek, ékszerdobozok, vázák, karkötők, függők, tálak stb. A függelékkel záródó attraktív album nagy képzőművészeti gyűjteményekben kaphat helyet. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]