A könyvtárak kialakításának építészeti megoldásai, berendezésük módjai alig szerepelnek a hazai könyvtárosképzés tanmenetében – ez a tanulmánykötet hivatott enyhíteni a több évtizedes hiányon. A könyvtári tér kialakítása és berendezése nem csak egyszeri alkalom, hanem mindennapi tényezője a
[>>>]
A könyvtárak kialakításának építészeti megoldásai, berendezésük módjai alig szerepelnek a hazai könyvtárosképzés tanmenetében – ez a tanulmánykötet hivatott enyhíteni a több évtizedes hiányon. A könyvtári tér kialakítása és berendezése nem csak egyszeri alkalom, hanem mindennapi tényezője a könyvtáros munkájának, része a szolgáltatások fejlesztésének, és komoly jelentősége van a könyvtárpedagógia gyakorlatában. Az ide vonatkozó korszerű ismereteket adja közre a Dömsödy Andrea könyvtárpedagógus által szerkesztett kötet nyolc tanulmánya. Az első két dolgozat (Dömsödy Andrea munkája) bemutatja a könyvtári tér kialakításának általános és fontos tudnivalóit, a berendezés alapelveit, hazai történetét, az iskolai könyvtár sajátosságait, a funkcionális berendezés szempontjait, a könyvtári tér részeit, a gyűjtemények elhelyezését, mindezeket alapvetően a könyvtár pedagógia feladatai felől közelítve meg. A harmadik dolgozat (Treszkai Anett írása) a 21. századi iskolai könyvtár tanulásban betöltött szerepét taglalja. Ugyancsak az összeállító, Dömsödy Andrea tekinti át a negyedik dolgozatban azt a kérdéskört, hogy az iskolai könyvtár kialakítása, átépítése, fölújítása során a könyvtárostanár milyen szempontokat próbáljon meg érvényesíteni, hogy a helyiség a pedagógiai céloknak legjobban megfeleljen. Iványiné Nagy Kinga az újonnan létesülő iskolai könyvtár kialakításához ad szempontokat egy szombathelyi középiskolai könyvtár példája alapján. Németh Szilvia a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium könyvtára, Pataki Marianna külföldi példákkal bővíti az iskolai könyvtárak kialakításának gyakorlatias ismeretanyagát. Németh Szilvia és Treszkai Anett közös tanulmánya az építészet nézőpontjából ad támpontokat a közösségi terek tervezéséhez. Fontos része a kötetnek az a lista, amely számot ad az utóbbi évtizedben átadott iskolai könyvtárakat bemutató szakirodalomról (Az iskolai könyvtár építészetének szakirodalma). A hivatkozások jegyzékével kiegészített, tervrajzokkal és fotókkal szemléltetett tanulmányok sora egyszerre érvényesít építészeti, ergonómiai, belsőépítészeti, pedagógiai, könyvtártani szempontokat, amelyek nemcsak egy új könyvtár létesítésekor, de a napi munkavégzés szervezésében is segítség lehet az iskolai könyvtárosok számára. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]