Cím: |
Egyházi oktatás Európában
| Szerző: |
Rónay Tamás (1972) |
Szerz. közl: |
Rónay Tamás
| Kiadás: |
Budapest : Hungarovox K., 2024 |
Eto: |
37.014(4) ; 282
| Tárgyszó: |
egyházi oktatás |
Szakjel: |
370
| Cutter: |
R 84
| ISBN: |
978-963-534-231-0
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
249 p.
| UKazon: |
202426046
| Kivonat: |
A katolikus egyház a legkorábbi időktől fogva tanított, az iskolákat évszázadokig az evangelizáció terepének tekintette, majd a II. Vatikáni Zsinat nyitottabbá, befogadóbbá tette, ugyanakkor manapság egyre több jel utal arra, hogy ismét meg kellene újulnia. Rónay Tamás a könyve előszavában röviden
[>>>]
A katolikus egyház a legkorábbi időktől fogva tanított, az iskolákat évszázadokig az evangelizáció terepének tekintette, majd a II. Vatikáni Zsinat nyitottabbá, befogadóbbá tette, ugyanakkor manapság egyre több jel utal arra, hogy ismét meg kellene újulnia. Rónay Tamás a könyve előszavában röviden áttekinti a katolicizmus hazai és európai helyzetét, problémáit a hívek számának fogyatkozásától az oktatás színvonalának csökkenésén át a paphiányig. Ugyanakkor tudatosítja, hogy az egyház – bár befolyása csökken – manapság is megkerülhetetlen szereplője az európai oktatásnak. Könyvének kilenc fejezetében ad áttekintést a katolikus oktatásügy európai jelenéről. Az első fejezetben az egyház központjának, a Vatikánnak az iskolákra, az oktatásügyre, a nevelés kérdéseire vonatkozó iránymutatásait tekinti át XII. Piusz pápa 1929. decemberében kibocsájtott Az isteni tanító kezdetű körlevelétől a II. Vatikáni Zsinat rugalmasságot és pragmatikusságot hozó döntésein át XVI. Benedek és Ferenc pápa legutóbbi években megfogalmazott elvárásaiig. Ezután országonként (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Horvátország Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) haladva írja le a közelmúlt és a jelenkor katolikus iskolaügyének helyzetét, ismerteti főbb adatait. Horvátország esetében kiemeli a katolicizmus identitásőrző szerepét részint a szerb ortodoxiával, részint a jugoszláv kommunista ideológiával szemben. Szlovákiában csökken az érdeklődés a katolikus iskolák iránt, ám a működő intézmények többsége igen magas oktatási színvonalat képvisel. Bár Franciaország fennen hirdeti szekularizáltságát, iskolaügyében meghatározó a 8000 katolikus oktatási intézmény, amelyekben több mint kétmillió diák tanul. Bár Itália oktatástörténetében meghatározó szerepe volt az egyházi intézményeknek, a mai helyzetet legegyszerűbben a vitákkal lehet jellemezni, polémia folyik a nem állami iskolák támogatásáról vagy a keresztény jelképek használatáról, miközben tartományonként eltérő állapotok jellemzik az oktatásügyet. Rónay Tamás valamennyi ország esetében rövid történeti visszapillantást ad, majd a mai állapotok leírásában statisztikai adatokra támaszkodva részletes képeket ad. Olvasmányos stílusú könyve pedagógiai gyűjteményekben kaphat szerepet. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|