A második világháború kapcsán leginkább a hadtörténetre és a politikatörténetre szokott mindenki asszociálni, amikor a korszak történelmi feldolgozásáról van szó, ám a csaták és az emberirtás borzalmai mellett megannyi eddig kevésbé ismert narratívája is van a kornak, ezek közül a műkincsek, a
[>>>]
A második világháború kapcsán leginkább a hadtörténetre és a politikatörténetre szokott mindenki asszociálni, amikor a korszak történelmi feldolgozásáról van szó, ám a csaták és az emberirtás borzalmai mellett megannyi eddig kevésbé ismert narratívája is van a kornak, ezek közül a műkincsek, a művészeti alkotások története önálló fejezetnek tekintendő. A szerző a nácik Párizsban tevékenykedő ügynökéről írta vaskos monográfiáját. Bruno Lohse Hermann Göring párizsi ügynökeként, valamint az ERR nevű szervezet helyi elnökeként a francia fővárosban található művészeti alkotások felett bírt korlátlan hatalommal, tevékenyen részt vett a műkincsek kisajátításában és elrablásában, majd e műkincsek katalogizálásában és megőrzésében.*** Kapcsolatai és tudása révén a háborút követően először a szövetségesekkel egyezett ki és együttműködésüknek köszönhetően az elrabolt javak jelentős része visszakerült a korábbi tulajdonoshoz, vagy annak jogutódjához. Ötéves börtönbüntetésének letöltését követően bekapcsolódott az európai és a globális műkincs-kereskedelembe, melyben igen sok náci tudott jövedelmező állásra szert tenni a háborút követően. A szerző a hivatalos iratok és a történeti monográfiák megismerése után úgy gondolta, hogy az 1999-ben még élő Lohsét kellene kikérdeznie, s így vette kezdetét az az interjúsorozat, amely először csak vendéglőkben lefolytatott beszélgetésekből, később Lohse lakásán folytatott kávézgatásokból álló többéves kapcsolattá mélyült; így az oral history kiapadhatatlan forrását sikerült megtalálnia és beszédre bírnia a szerzőnek. A könyv kilenc fejezeten keresztül beszéli el Bruno Lohse életét és tevékenységét, aki magát csak ?Párizs királyának? nevezte 1941 és 1943 között. A kötet végén függelékként találjuk azon műkincsek listáját, melyek Loshe és a Schönart Alapítvány tulajdonában voltak. Ezt követik a jegyzetek és a névmutató. A korszakkal foglalkozó történészek számára fontos mű, de szórakoztató modorban megírt narratívája miatt minden érdeklődő olvasónak ajánlható. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]