"Mennyekbe vágtató prolibusz" - írta Weöres Sándor egyik ironikus egysorosában (Budapest, Magyar Helikon - Szépirodalmi Könyvkiadó, 1979), Szántó Tibor troli-montázsával illusztrált szójátékával kifejezve a Rákosi-korszak életérzését. De mit is jelent a pestiek számára ez a tömegközlekedési
[>>>]
"Mennyekbe vágtató prolibusz" - írta Weöres Sándor egyik ironikus egysorosában (Budapest, Magyar Helikon - Szépirodalmi Könyvkiadó, 1979), Szántó Tibor troli-montázsával illusztrált szójátékával kifejezve a Rákosi-korszak életérzését. De mit is jelent a pestiek számára ez a tömegközlekedési "öszvér" - a villamos és a busz keveréke? A Jószöveg Könyvműhely és Legát Tibor újságíró, aki a jelen könyvben szerkesztőként közreműködött, folytatja Budapest közlekedéstörténetét bemutató tematikus sorozatát. A BKV (200823139), a kék buszok (200924081) és sárga villamosok (201026151) után a piros színű trolibuszok kerülnek terítékre az eddigiekhez hasonló formátumú, igényes kiadványban. A szerzők, Jakab László megszállott trolirajongó és Nagy Zsolt Levente közlekedéstörténeti szakértő minden részletre kiterjedő, nagyszámú fekete-fehér és színes képanyaggal gazdagított albumában a járműfajta születésétől a jelenlegi közlekedési helyzetig mutatják be a még mindig népszerű tömegközlekedési eszköz kényszerű hullámvölgyekkel tarkított történetét. A szériában megszokott alapossággal ismertetik 1933-tól az összes vonalat, járműtípust, s a rájuk jellemző műszaki adatokat. Az ötletes címekkel ellátott fejezetekből (Kemény vonal, áramvonal; Olajra léptek; Az a csodálatos felsővezeték; A remény csuklósa) megtudhatjuk egyebek mellett, hogy nem csupán városi legenda, hogy az 1949 után új lendületet vett troliközlekedés-fejlesztés során - a szovjet kapcsolatokat erősítendő - a "nagy testvér", Sztálin hetvenedik születésnapjának tiszteletére számozták a járatokat a hetvenestől. A korabeli közlekedési rendeletekkel, plakátokkal, sajtócikkekkel illusztrált kötet egyúttal felidézi a hajdani főváros arculatát, hangulatát is.
[<<<]