Cím: |
Moll
| Alcím: |
újabb versek, 2006-2012
| Szerző: |
Térey János (1970-2019) |
Szerz. közl: |
Térey János
| Kiadás: |
Budapest : Libri, 2013 |
Eto: |
894.511-14Térey J.
| Tárgyszó: |
magyar irodalom ; vers |
Cutter: |
T 44
| ISBN: |
978-963-310-211-4
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
138 p.
| UKazon: |
201312329
| Kivonat: |
Élvonalbeli költőnk, írónk, drámaírónk és műfordítónk, Térey János kilencedik verseskötete az Ünnepi Könyvhétre megjelent Moll. Címválasztásának okai kapcsán a szerző ekként nyilatkozott egy interjúban: "Egyik könyvem sem puha, és egyik sem dobhártyaszaggató speed metal. Mégis a Moll a
[>>>]
Élvonalbeli költőnk, írónk, drámaírónk és műfordítónk, Térey János kilencedik verseskötete az Ünnepi Könyvhétre megjelent Moll. Címválasztásának okai kapcsán a szerző ekként nyilatkozott egy interjúban: "Egyik könyvem sem puha, és egyik sem dobhártyaszaggató speed metal. Mégis a Moll a legkeményebb. Azt is el tudom képzelni, hogy bizonyos értelemben a legkegyetlenebb, csak nem nyers már, mint a kezdetek 'rock and roll'-időszakában". Öt fejezetben - Magyar menyasszony, A fehér ember, A vigasztalhatatlan (e középső rész versek helyett megdöbbentő erejű, csattanós, rövid prózákat tartalmaz), Gyöngédség-projektum, Interjú Antheával - Térey gyakorlatilag mindenről ír, mindenre reagál a vörösiszap-áradástól Lear király e-mail fiókján és a Sátán okostelefonján át a klímaváltozásig - de ezeken keresztül emberek és közösségek történetei, sorsai rajzolódnak ki elénk, félreérthetetlen utalások vagy könyörtelen portrék révén. "Bekövetkezett tragédiák számbavételét kísérlem meg, nem csupán magyar sorsokról beszélek, hanem európai vagy egyetemes érvényű történetekről is" - vallja ugyanitt verseiről, melyek közül nem maradhatnak ki a hajdúsági, debreceni születésű költő csonka szomszédságának világát megidéző "Bihar-versek" sem. Ezek "nem közéleti versek, sokkal inkább tájversek, amelyekben megjelenik a történelem eróziójának nyoma. A haza földrajzi fogalom is, legyenek pillanatnyi lakói bármilyenek". A címadó, zenei hangnem tehát inkább a könyv melankolikus alapállásában - illetve a sok belülről ábrázolt nőportré jelenlétében - érhető tetten, semmint ellágyulásban, megszelídülésben. Inkább "hősi, sötét, beethoveni c-moll" (Gyöngédség-projektum) ez, mely meghatározza az egész kötet hangvételét, egészen annak irodalmi mottójától, egy Proust-idézettől, és különösen a zeneitől, mely Beethoven Op. 132-es vonósnégyesének harmadik tétele, a Molto adagio. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|